NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
Poslání
Letecká předváděcí skupina U.S. Air Force (U.S.A.F. Air Demonstration Squadron) Thunderbirds demonstruje lidem celého světa předváděním precizních vzdušných manévrů vysoké schopnosti letectva Spojených států. Skupina ukazuje profesionální kvality amerického vojenského letectva, kterých je dosahováno jeho piloty a letadly.
Cíle skupiny jsou:
Thunderbirds je jednotka ACC (Air Combat Command), která se skládá z osmi pilotů (včetně šesti vystupujících), čtyř styčných důstojníků, tří civilních zaměstnanců a více než 130členného personálu z 25 odborností.
Letecké představení Thunderbirds je směsí skupinového létání a sólových letů. Formace čtyř letounů “diamant” ukazuje trénovanost a preciznost pilotů USAF, zatímco lety jednotlivců zdůrazňují maximální schopnosti letounů F-16 Fighting Falcon.
Piloti Thunderbirds předvádějí během vystoupení přibližně 30 různých manévrů. Celá show – jak pozemní, tak letecká – trvá okolo 75 minut. Doba mezi jednotlivými přehlídkami v období březen až listopad a zimní měsíce jsou věnovány tréninku a výcviku nových členů skupiny.
Přidělení důstojníci slouží u skupiny dva roky, personál tři až čtyři. Nově příchozí musí být cvičeni každého půl roku.
Thunderbirds předvádějí ročně maximálně 88 svých vystoupení – nikdy nedošlo ke zrušení vystoupení z důvodu špatné údržby strojů. Více než 3400 vystoupení těchto červeno-bílo-modrých tryskáčů vidělo přes 280 miliónů diváků ve všech padesáti amerických státech a v 55 jiných zemích celého světa.
K odpovědnému úkolu skupiny jako oficiálního reprezentanta USAF, jsou Thunderbirds navíc součástí bojových sil. Pokud je potřeba, členové týmu, personál i letadla mohou být rychle přičleněni ke stíhací jednotce na Nellis AFB, Nevada. Vzhledem k tomu, že letouny Thunderbirds jsou jen lehce modifikovány, jejich příprava do bojové pohotovosti netrvá déle než 72 hodin.
F-16 Fighting FalconLockheed Martin (dříve General Dynamic) F-16 Fighting Falcon představuje plný rozsah schopností, které mají taktické stíhače USAF. Vícefunkční stíhač s velkou obratností prokazuje, že je jedním z nejlepších taktických bombardérů a bojových letadel na světě. Jedinou modifikací běžného stroje pro potřeby skupiny je instalace vyvíječe kouře do prostoru, v němž je normálně umístěn 20mm kanón, a nátěr letounu v barvách Thunderbirds.
Skupina Thunderbirds byla oficiálně ustanovena 1. června 1953 jako “3600. Letecký předváděcí tým” na Luke AFB, Arizona. Jejím prvním letounem byl F-84G Thunderjet, bojový stíhací bombardér s přímými křídly, jenž se účastnil akcí v Koreji. Začátkem roku 1955 přešla skupina na letouny se šípovitým křídlem F-84F Thunderstreak.
V červnu 1956 se tým přesunul na svou současnou základnu Nellis AFB. V tu samou dobu vyměnili Thunderbirds veterána F-84 za první supersonický letoun světa F-100 Super Sabre, který měl sloužit skupině následujících 13 let. S tímto letadlem předvedl tým více než 1000 vystoupení po celém světě. Později byl F-100 vyměněn za Republic F-105 Thunderchief, ale už po šesti show se v roce 1964 kvůli rozsáhlým úpravám, které vyžadovaly všechny Thunderchiefy, vrátila skupina k F-100 Super Sabre.
V létech 1969-73 létali Thunderbirds s frontovým stíhačem F-4E Phantom. V roce 1974 přešli na první supersonický cvičný letoun na světě T-38 Talon. T-38 byl mnohem hospodárnější ve spotřebě paliva a také jeho údržba byla méně finančně náročná než údržba velkého F-4.
Začátkem roku 1983 Thunderbirds obnovili svou tradiční roli demonstrátora schopností frontových letounů USAF. Přechodem k F-16A tak bylo divákům opět umožněno vidět ukázky lidského potenciálu ve spojení s nejmodernější leteckou technologií.
Do Evropy se Thunderbirds vrátili po 13 létech roku 1984, kdy jejich představení shlédlo přes 3,2 miliónu diváků v 11 zemích.
Nejvíce návštěvníků bylo v roce 1987 na Coney Islandu, N.Y. – představení vidělo 2,25 miliónu lidí! Turné po Dálném Východě bylo významné jejich debutem v Pekingu – bylo to první americké vojenské vystoupení v komunistické zemi.
Evropské turné v roce 1991 bylo zrušeno díky operaci Desert Storm a celá sezóna byla zkrácena. V roce 1992 přešli Thunderbirds na modernější stroje F-16C. Éra F-16A skončila.
Roku 1996 cestovala skupina opět po Evropě, kde se předvedla i davům diváků v zemích bývalého Varšavského paktu jako “Velvyslanci v modrém” (Ambassadors in Blue). V červenci téhož roku se zúčastnila i zahájení Olympijských her v Atlantě – její vystoupení shlédly asi 3,5 miliardy diváků na celém světě.
22. května 1999 měla skupina Thunderbirds poprvé vystoupit v jediné nově přijaté zemi NATO - v České republice, v Hradci Králové. Bohužel díky probíhajícímu konfliktu v Jugoslávii bylo celé její evropské turné zrušeno.
Copyright © All Rights Reserved