NAVIGACE |
|
|
X-46 a X-47 UCAV-N
Boeing a Northrop Grumman, USA
Připravil Lukáš Visingr
Dva pohledy na Boeing X-46
Zkratka UCAV-N znamená Unmanned Combat Aerial Vehicle - Navy a označuje program vývoje
bezpilotního bojového letounu pro americké námořnictvo, který běží pod záštitou
agentury pro pokročilé obranné projekty DARPA. Nový zbraňový systém bude plnit tři
základní typy misí, a to taktický průzkum a sledování, potlačování
protivzdušné obrany (SEAD - Suppression of Enemy Air Defenses) a přesné útoky na
pozemní cíle.
Jak konkurs probíhá? Počátek roku 2001 byla ukončena fáze 1A, kdy obě soupeřící
firmy (Boeing a Northrop Grumman) představily konečné podoby návrhů svých letounů.
Nyní běží fáze 1B, během níž by měly nejprve spatřit světlo světa a pak
vzlétnout UDS (UCAV Demonstration Systems), tedy demonstrační technologické prototypy.
Z fáze 1 vzejde vítěz konkurzu (snad rok 2005) a na jeho základě bude vytvořen UOS
(UCAV Operational System), jakýsi "druhý stupeň" prototypu (označení X-46B
nebo X-47B, rok 2007), který bude větší a výkonnější než UDS. Sériové letouny
by mohly nastoupit do služby počátkem druhého desetiletí 21. století. Jedná se tedy
o stejný postup, jaký byl uplatněn u F-35
Typ X-47A Pegasus firmy Northrop Grumman má proti svému soupeři značný
náskok a už nyní se mu dávají větší šance než Boeingu. 26. února 2001 byla
kalifornském letišti El Segundo předvedena maketa a 30. července 2001 se světu
ukázal skutečný prototyp. Ten nebyl vyroben u Northropa, ale ve firmě Scaled
Composites, kterou vede geniální Burt Rutan (viz letoun ARES). X-47A poprvé vzlétl 19. června 2002 ze
zmíněného El Segundo, kde je umístěno středisko vývoje pokročilých systémů
(Advanced Systems Development Center - ASDC) společnosti Northrop. Zástupci Northropu
sdělili, že během roku 2003 se přesune do China Lake, kde lze simulovat přistání na
letadlové lodi. Pegasus má netradiční tvar deltoidu (úhel náběžné hrany 55°, odtokové 30°). Je řízen pomocí šesti pohyblivých ploch, a to dvou flaperonů (tedy prvků spojujících funkce křidélek a klapek) a čtyř speciálních výsuvných ploch (dvou na horní a dvou na spodní části). Tryska má pravoúhlý tvar, takže se pravděpodobně počítá s vychylováním vektoru tahu v jedné rovině. Ve spodní části se nacházejí dvě vedle sebe umístěné prostory pro výzbroj a průzkumné vybavení. Předběžně se počítá s radarem se syntetickou aperturou (SAR) a výkonným elektrooptickým nebo infračerveným senzorem. Na X-47A by také měl být demonstrován systém automatického přistání pomocí GPS (ty současné vesměs využívají INS) a nový autodiagnostický systém, vyvinutý britskou společností BAE Systems. |
Jeho konkurent, Boeing X-46, měl původně být jen "navalizovanou" verzí typu X-45 pro letectvo, ale úpravy byly nakonec tak rozsáhlé, že příbuznost se hledá jen těžko. Snad jen ta "zubatá" zadní část a vstup vzduchu k motoru jsou stejné... X-46 svým půdorysem poněkud připomíná F-117 (zatímco X-45 nepřipomíná vlastně vůbec nic); oproti X-45 je také menší a rozměrově se podobá svému konkurentovi. X-46 postrádá ocasní plochy, takže i on bude nejspíš řízen pomocí výsuvných ploch a/nebo vektorování tahu. Stejně jako u X-45 je nabízena lákavá možnost uskladnění a přepravy v kompaktních kontejnerech. Žádný model či prototyp X-46 dosud nebyl předveden, ale mělo by se tak stát v 1. čtvrtletí roku 2003. |
Technické parametry UCAV-N
X-47A Pegasus | Sériový UOS | |
Typ motoru: | Pratt & Whitney JT-15D-5C | není znám |
Tah motoru: | 14,6 kN | není znám |
Délka: | 8,37 m | cca 10,2 m |
Rozpětí: | 8,34 m | cca 13,2 m |
Výška: | 1,53 m | cca 2,1 m |
Prázdná hmotnost: | 1 725 kg | není známa |
Max. vzletová hmotnost: | 2 475 kg | není známa |
Max. nosnost: | 450 Kg | 1 800 kg |
Max. rychlost: | 500 km/h | 1 000 km/h |
Akční rádius: | není znám | 1 600 km |
Operační dostup: | není znám | 10 500 m |
Vytrvalost: | není známa | 12 hodin |
Rozměry letounu, zdánlivě malé, byly takto zvoleny zcela úmyslně. UCAV-N je totiž
určen pro službu na palubě nových letadlových lodí třídy CVNX. Kompaktní bezpilotní
letouny zabírají mnohem méně místa, takže se hovoří o tom, že CVNX by jich mohla
nést více než 100.
Pozn. Ten první obrázek je sqělý wallpaper do Windows... :-)
Prameny:
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved