zpět bezpilotní americké vojenské letouny

Bezpilotní americké vojenské letouny

NAVIGACE

X-45A/B UCAV
Boeing, USA

Připravil Lukáš Visingr


Letka X-45 útočí

X-45 je označení nového bezpilotního bojového letounu určeného pro americké letectvo. Agentura DARPA potvrdila firmu Boeing jako dodavatele 8. října 2002. Jak je vidět z následující kresby, podoba nového letounu se během vývoje dosti měnila (to zvláštní ohnuté křídlo přece známe - z nedávno představeného Boeingova "Dravce"...) Letoun patří formálně do série X (experimentální), avšak fakticky se jedná o "před-prototyp" schváleného bojového letounu (podobně jako X-32 a X-35 předcházejí bojovému F-35).

X-45A poprvé vyzkoušel svá křídla 22. května 2002, kdy vzlétl z experimentálního střediska NASA Dryden na letecké základně Edwards v Kalifornii. Během čtrnáctiminutového letu dosáhl rychlosti asi 361 km/h a výšky asi 2 250 m. Jeho volací znak zněl "Stingray" (Rejnok) a uvádí se, že toto slovo by se mohlo stát oficiálním bojovým jménem. Druhý kus vzlétl koncem 21. listopadu 2002. Dosud je na účtence pro DARPA za program X-45 suma 460 miliónů dolarů.

V roce 2004 vzlétne "regulérní" prototyp označený X-45B, který bude větší a výkonnější (viz tabulka). V roce 2006 by se měly k útvarům dostat první sériové letouny (pochopitelně v rozměrech X-45B) a nejpozději v roce 2008 můžeme počítat s bojovým nasazením.

Jak je vidět z fotografií a kreseb, tvary letounu naznačují velký důraz na obtížnou zjistitelnost. Letoun je bezocasý; směrové řízení se děje pomocí flaperonů (složenina z anglických slov "flap" a "aileron"; pohyblivé plochy na odtokové hraně, které spojují funkce vztlakových klapek a křidélek) a pomocí pohyblivé trysky motoru. Mimochodem, X-45A je poháněn stejným typem motoru (i když jinou produkční verzí) jako naše L-159...


První prototyp byl ovládán pomocí UHF vln, ale druhý (a samozřejmě také všechny budoucí X-45B a sériové stroje) už má satelitní spojení. Nebylo upřesněno, na jaké frekvenci spojení funguje, ale lze se domnívat, že se jedná o velice vysoké frekvence (jeden zdroj dokonce uvádí laserové světlo, ale to bude zřejmě omyl). Pozemní řídící středisko obsahuje počítač firmy Silicon Graphics, do něhož se nahrávají údaje o misi. X-45 je v zásadě řízen tímto počítačem, ale operátor může do procesu libovolně vstupovat a ovlivňovat jej. Jedno řídící středisko ovládá až čtyři letouny.
X-45 nese výzbroj ve dvou pumovnicích; standardní náklad tvoří dvě 450kg bomby GBU-32 JDAM naváděné signálem GPS. Už nyní je ale dokončován tzv. Multipurpose Bomb Rack, který umožní nést větší množství lehčí munice, jako jsou SDB (Small Diameter Bomb; malá 113kg bomba, původně určená pro Joint Strike Fighter), MALD (Miniature Air Launched Decoy; "inteligentní" klamný cíl) a LOCAAS (Low-Cost Autonomous Attack Subsystem; jakási miniaturní střela s plochou dráhou letu). Doba pro opětovné vyzbrojení a doplnění paliva by neměla přesahovat 30 minut, po nichž může stroj ihned odstartovat k další akci.
Zcela unikátní vlastností X-45 je ale možnost "kontejnerizace". Po splnění úkolu se letoun může složit do dvou plastikových kontejnerů o rozměrech 6,1 x 4,6 x 1,8 m, které obsahují také datový port pro kontrolu "obsahu" (obrázek vlevo byl vytvořen ještě podle rozměrů X-45A; sériové stroje budou větší, a tudíž každý zabere dvě pouzdra). Tyto kontejnery umožňují skladování X-45 bez údržby po dobu až 10 let (!!!), přičemž řídící počítač skladu dokáže "obhospodařovat" až 100 kusů. Tyto kontejnery lze také bez problémů transportovat, např. C-17 Globemaster III jich unese šest a C-5 Galaxy dokonce dvanáct. Životnost jednoho X-45 se uvádí až 25 let s tím, že kontrola bude prováděna alespoň jednou za pět let. Jedním slovem úžasné.



Jinak řečeno, letectvo USA bude v případě nutnosti schopné dopravit na místo krize během několika hodin desítky útočných letadel, ještě během transportu jim zadat cíle a ihned po přistání je nechat odstartovat. U letadel s lidskou posádkou je něco takového samozřejmě naprosto vyloučeno.

Technické údaje variant X-45A a X-45B

Typ motoru: Allied Signal F124  General Electric F404-102D 
Tah motoru: 28,1 kN  48,6 kN 
Rozpětí křídel: 10,14 m  14,33 m 
Délka: 8,2 m  10,97 m 
Výška: 2,01 m  2,10 m 
Prázdná hmotnost: 3 630 kg  6 300 kg 
Max. vzletová hmotnost: není známa  9 706 kg 
Nosnost výzbroje: 907 kg  1 360 kg 
Max. rychlost: 900 km/hod  1 050 km/hod 
Bojový rádius: 1 000 km  1 850 km 
Operační dostup: není znám  12 092 m 




Porovnání rozměrů obou verzí - X-45A a X-45B

 


 


Prameny:


All Rights Released.


 


Copyright © All Rights Reserved