NAVIGACE |
|
|
X-45A/B UCAV
Boeing, USA
Připravil Lukáš Visingr
Letka X-45 útočí
X-45 je označení nového bezpilotního bojového letounu určeného pro americké
letectvo. Agentura DARPA potvrdila firmu Boeing jako dodavatele 8. října 2002. Jak je
vidět z následující kresby, podoba nového letounu se během vývoje dosti měnila (to
zvláštní ohnuté křídlo přece známe - z nedávno představeného Boeingova "Dravce"...) Letoun
patří formálně do série X (experimentální), avšak fakticky se jedná o
"před-prototyp" schváleného bojového letounu (podobně jako X-32 a X-35
předcházejí bojovému F-35).
X-45A poprvé vyzkoušel svá křídla 22. května 2002, kdy vzlétl z
experimentálního střediska NASA Dryden na letecké základně Edwards v Kalifornii.
Během čtrnáctiminutového letu dosáhl rychlosti asi 361 km/h a výšky asi 2 250 m.
Jeho volací znak zněl "Stingray" (Rejnok) a uvádí se, že toto slovo by se
mohlo stát oficiálním bojovým jménem. Druhý kus vzlétl koncem 21. listopadu 2002.
Dosud je na účtence pro DARPA za program X-45 suma 460 miliónů dolarů.
V roce 2004 vzlétne "regulérní" prototyp označený X-45B, který bude
větší a výkonnější (viz tabulka).
V roce 2006 by se měly k útvarům dostat první sériové letouny (pochopitelně v
rozměrech X-45B) a nejpozději v roce 2008 můžeme počítat s bojovým nasazením.
Jak je vidět z fotografií a kreseb, tvary letounu naznačují velký důraz na
obtížnou zjistitelnost. Letoun je bezocasý; směrové řízení se děje pomocí
flaperonů (složenina z anglických slov "flap" a "aileron";
pohyblivé plochy na odtokové hraně, které spojují funkce vztlakových klapek a
křidélek) a pomocí pohyblivé trysky motoru. Mimochodem, X-45A je poháněn stejným
typem motoru (i když jinou produkční verzí) jako naše L-159...
První prototyp byl ovládán pomocí UHF vln, ale druhý (a samozřejmě také všechny budoucí X-45B a sériové stroje) už má satelitní spojení. Nebylo upřesněno, na jaké frekvenci spojení funguje, ale lze se domnívat, že se jedná o velice vysoké frekvence (jeden zdroj dokonce uvádí laserové světlo, ale to bude zřejmě omyl). Pozemní řídící středisko obsahuje počítač firmy Silicon Graphics, do něhož se nahrávají údaje o misi. X-45 je v zásadě řízen tímto počítačem, ale operátor může do procesu libovolně vstupovat a ovlivňovat jej. Jedno řídící středisko ovládá až čtyři letouny. | |
X-45 nese výzbroj ve dvou pumovnicích; standardní náklad tvoří dvě 450kg bomby GBU-32 JDAM naváděné signálem GPS. Už nyní je ale dokončován tzv. Multipurpose Bomb Rack, který umožní nést větší množství lehčí munice, jako jsou SDB (Small Diameter Bomb; malá 113kg bomba, původně určená pro Joint Strike Fighter), MALD (Miniature Air Launched Decoy; "inteligentní" klamný cíl) a LOCAAS (Low-Cost Autonomous Attack Subsystem; jakási miniaturní střela s plochou dráhou letu). Doba pro opětovné vyzbrojení a doplnění paliva by neměla přesahovat 30 minut, po nichž může stroj ihned odstartovat k další akci. | |
Zcela unikátní vlastností X-45 je ale možnost "kontejnerizace". Po splnění úkolu se letoun může složit do dvou plastikových kontejnerů o rozměrech 6,1 x 4,6 x 1,8 m, které obsahují také datový port pro kontrolu "obsahu" (obrázek vlevo byl vytvořen ještě podle rozměrů X-45A; sériové stroje budou větší, a tudíž každý zabere dvě pouzdra). Tyto kontejnery umožňují skladování X-45 bez údržby po dobu až 10 let (!!!), přičemž řídící počítač skladu dokáže "obhospodařovat" až 100 kusů. Tyto kontejnery lze také bez problémů transportovat, např. C-17 Globemaster III jich unese šest a C-5 Galaxy dokonce dvanáct. Životnost jednoho X-45 se uvádí až 25 let s tím, že kontrola bude prováděna alespoň jednou za pět let. Jedním slovem úžasné. |
Jinak řečeno, letectvo USA bude v případě nutnosti schopné dopravit na místo krize
během několika hodin desítky útočných letadel, ještě během transportu jim zadat
cíle a ihned po přistání je nechat odstartovat. U letadel s lidskou posádkou je něco
takového samozřejmě naprosto vyloučeno.
Technické údaje variant X-45A a X-45B
Typ motoru: | Allied Signal F124 | General Electric F404-102D |
Tah motoru: | 28,1 kN | 48,6 kN |
Rozpětí křídel: | 10,14 m | 14,33 m |
Délka: | 8,2 m | 10,97 m |
Výška: | 2,01 m | 2,10 m |
Prázdná hmotnost: | 3 630 kg | 6 300 kg |
Max. vzletová hmotnost: | není známa | 9 706 kg |
Nosnost výzbroje: | 907 kg | 1 360 kg |
Max. rychlost: | 900 km/hod | 1 050 km/hod |
Bojový rádius: | 1 000 km | 1 850 km |
Operační dostup: | není znám | 12 092 m |
Porovnání rozměrů obou verzí - X-45A a X-45B
Prameny:
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved