Poválečné americké vojenské letouny
Lockheed P-80 Shooting Star
P-80 Shooting Star byl prvním americkým bojeschopným proudovým stíhačem. Byl to
také prvním americkým sériovým bojovým letounem dosahujícím v přímém letu
rychlosti přes 804 km/hod (500 mph). Byl prvním americkým proudovým letounem, který
zvítězil ve vzdušném souboji. Byl vítězem v prvním souboji proudových letounů.
Jako první tankoval při bojovém letu ve vzduchu. Krátký čas držel světový
rychlostní rekord. Byl základem pro úspěšný dvoumístný cvičný letoun T-33.
Sloužil v letech 1945 až 1957. Pak byl nahrazen typy
F-84E,
F-86E/F a
F-94.
První let prototypu XP-80 se uskutečnil 8.ledna 1944.
Úvodní sériová verze Shooting Star, P-80A, byla objednána 4.dubna 1944. Nejprve
bylo objednáno 500 a později dalších 2 500 kusů. Po ukončení 2. světové války
byl kontrakt zredukován na 917 letounů.
První P-80A dostala AAF v únoru 1945 a poslední byl předán v prosinci 1946.
První P-80A měly šedý nátěr, který se ale těžko udržoval. Proto byl nahrazen
původní barvou kovu. Vzniklo rovněž 38 fotoprůzkumných verzí FP-80A-5-LO.
Další sériovou verzí Shooting Star byl P-80B. Motor J33-A-17 byl vybaven
vstřikováním směsi voda+methanol. Aby se získalo místo pro nádrž směsi
voda+alkohol byly zmenšeny palivové nádrže. 12,5 mm kulomety M-2 z P-80A byly
nahrazeny vylepšenými M-3 stejného kalibru.
Celkem 240 P-80B bylo předáno mezi březnem 1947 a březnem 1948. Pozdější blok byl
"zimní" model vybavený odmrazováním překrytu kabiny. Rovněž používal
speciální maziva optimalizovaná pro arktické podmínky Aljašky.
117 F-80B bylo později upravena na standard F-80C. Po skončení války v Koreji
putovaly k ANG a AFRES.
19.června 1947 se jednomu P-80B podařilo vytvořit nový rekord - 1 004 km/hod.
V červnu 1948, byl P-80B přejmenován F-80B.
Konečnou sériovou verzí Shooting Staru byl P-80C, což byla těžší a
výkonnější verze P-80B. První P-80C vzlétl 1.března 1948. V červnu 1948, bylo
označení P-80C změněno na F-80C.
Letoun P-80 Shooting Star sloužil v letech 1945 až 1957.
Již od začátku vývoje P-80 chtěl Lockheed postavit i cvičnou verzi. USAF ale
nemělo zájem. V srpnu 1947 ale pod tíhou značného množství nehod posvětilo
přestavbu jednoho P-80C na dvojmístný cvičný letoun. Modifikovaný letoun byl
přejmenován na TP-80C. Trup byl prodloužen a posádka seděla za sebou. Aby se
ušetřila hmotnost, byla výzbroj redukována na dva 12.5mm kulomety.
TP-80C poprvé vzlétl 22.března 1948. 11.června 1948 bylo označení změněno na
TF-80C. Od 129.kusu TF-80C bylo 5.května 1949 označení změněno na T-33A. Dvojmístný
T-33 byl jedním z nejúspěšnějších poválečných cvičných letadel. V USA bylo
vyrobeno 5 691 kusů, 210 v Japonsku a 656 v Kanadě.
Sloužil do roku 1959, a to u více než 30 armád.
Stručná
charakteristika P-80C |
Základní funkce |
stíhací letoun |
Rozpětí |
38,85 stop |
11,84 m |
Délka |
34,4 stop |
10,49 m |
Výška |
11,25 stop |
3,43 m |
Hmotnost |
prázdná |
8422 lb |
3820 kg |
max. vzletová |
16 843 lb |
7640 kg |
Max. rychlost |
593 mph |
955 km/h |
Poč. stoupavost |
6873 ft/min |
2095 m/min |
Dostup |
46 600 stop |
14 200 m |
Dolet |
normální |
826 mil |
1330 km |
maximální |
1380 mil |
2220 km |
Výzbroj |
šest 12,5mm kulometů; na závěsnících až 900 kg
výzbroje |
Podrobnější
historie letounu P-80
Další obrázky
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved