USS
Kitty Hawk (CV-63)
Loď CV-63 Kitty Hawk byla spolu s lodí CV-64 Constellation objednána jako modifikace
nosičů předešlé třídy Forrestal. Do jedné třídy jsou tyto dvě zařazeny spolu s
další dvojicí (CV-66 America a CV-67 John F. Kennedy) s ohledem na stejnou pohonnou
soustavu a totožné uspořádání letových palub.
USS Kitty Hawk byla pojmenována po městě na východním pobřeží USA, v jehož
blízkosti bratři Orwille a Wilbur Wrightové
dne 17.12.1903 jako první na světě vzlétli s motorovým letounem těžším než
vzduch - dvouplošníkem Flyer:
Plocha jejich letových palub byla zvětšena a změnilo se i rozmístění palubních
výtahů, neboť jeden výtah na levoboku byl u lodí třídy Forrestal umístěn na
začátku úhlové paluby a omezoval tak pohyb letadel, stejně jako jejich start a
přistání. Rovněž jeden výtah na pravoboku se přesunul na místo před palubními
nástavbami (tzv. ostrovem), takže ze dvou výtahů mohou letadla plynule odjíždět
přímo ke katapultům. Zvětšily se i rozměry výtahů, díky čemuž je možné je
používat i k dopravě delších letadel.
USS Kitty Hawk byla zařazena do služby 29. dubna 1961 jako první z nové třídy
“supernosičů”. Postavena byla v loděnicích v Camdenu, NJ, a v roce 1962 již
vyplula na svou první služební plavbu do západního Pacifiku (tzv. WESTPAC). Od té
doby prodělala již 18 těchto plaveb, které mj. obsahovaly podpůrné operace ve
Vietnamu, při íránské krizi, operaci
Restore Hope v
Somálsku a vzdušný úder proti Iráku.
Kitty Hawk prošla třemi generálními opravami (v r. 1977, 1982 a 1998). Přitom
nejvýznamnější byla pochopitelně poslední oprava, která byla modernizací v rámci
programu prodloužení životnosti SLEP (Service Life Extension Programme). Ta přidala k
původně třicetileté životnosti lodi dalších 20 let.
Brzy po návratu ze svého sedmnáctého WESTPACu, byla Kitty Hawk v roce 1997 oceněna
vyznamenáním “Battle Efficiency Award” (přezdívané Battle “E”), které je
každoročně udělováno nejlepší letadlové lodi v Pacifické flotile.
Posádka lodi Kitty Hawk i její letecké křídlo si zdokonalovaly svou činnost na
mnoha spojeneckých cvičeních, jako bylo i úspěšné Exercise Rim of the Pacific ´96
v okolí Havajských ostrovů, jehož se zúčastnily mnohonárodní síly Kanady,
Japonska, Jižní Koreje, Chile a Austrálie.
Svou 18. plavbu začala Kitty Hawk 11. října 1997 a navštívila při ní přístavy
Hongkong a Singapur, přístavy v Bahrajnu i Spojených arabských emirátech i města
Fremantle a Hobart v Austrálii.
Díky své modernizaci a zkušené lodní i letecké posádce tak Kitty Hawk popluje pod
vlajkou Spojených států do příštího tisíciletí.
Stručná charakteristika |
Výrobce |
New York Shipbuilding |
Počet kotlů |
osm |
Počet turbín |
čtyři parní, General Electric |
Výkon |
276 170 HP |
205 940 kW |
Lodní šrouby |
čtyři |
Průměr šroubu |
21 stop |
6,4 m |
Kapacita nádrží |
4 000 000 galonů |
15 142 000 litrů |
Celková délka |
1065 stop |
324,6 m |
Šířka let. paluby |
273 stop |
83,2 m |
Výška nad čarou ponoru |
201 stop |
61,3 m |
Ponor |
36 stop |
11 m |
Výtlak |
86 000 US tun |
78 018 tun |
Posádka |
lodní |
2800 |
letecká |
2700 |
Rychlost |
±30 uzlů |
55,6 km/h |
Zařazení do služby |
29. dubna 1961 |
Cena lodi |
400 miliónů dolarů (v roce 1961) |
Kotvy |
dvě |
Hmotnost kotvy |
66 140 lb |
30 000 kg |
Délka kotev. řetězu |
1080 stop |
329 m |
Hmotnost článku |
360 lb |
163 kg |
Počet letadel |
±75 |
Letadla |
F-14 Tomcat |
stíhací letoun |
F/A-18 Hornet |
víceúčelový letoun |
A-6E Intruder |
úderný letoun (vč. několika tankovacích KA-6D) |
S-3A/B Viking |
protiponorkový letoun |
E-2C Hawkeye |
letoun řízení a uvědomění |
SH-3H Sea King |
protiponorkový vrtulník |
C-2A Greyhound |
transportní letoun |
Počet katapultů |
čtyři, parní |
Délka katapultu |
263 stop |
80,2 m |
Záchytná lana |
čtyři |
Plocha let. paluby |
4,1 akru |
16 592 m čtv. |
Plocha hangárů |
1,6 akru |
6475 m čtv. |
Palubní výtahy |
čtyři |
Nosnost výtahu |
130 000 lb |
58 967 kg |
Výzbroj |
tři odpalovací zařízení střel Sea Sparrow (každý po osmi raketách), čtyři
protiraketové kanóny 20 mm Phalanx CWIS,
devět kulometů ráže .50 (efektivní dostřel 2000 yardů/1829 m), dva kanóny M-60
(ef. dostřel 650 yardů/595 m) |
Různé |
Celkem palub a podlaží |
8 palub a 11 podlaží |
Kapacita elektrického systému |
14 000 000 W |
Počet lékařů a chirurgů |
čtyři |
Nemocniční lůžka |
65 |
Dentisti |
pět |
Advokáti |
dva |
Kaplani |
tři |
Celkový počet kajut a jiných místností |
cca 2400 |
Námořnické obchody |
čtyři |
Holičství |
dvě |
Poštovní úřad |
jeden |
Prádelna |
jedna. |
Telefony |
2400 |
Uzavřený televizní okruh |
šest kanálů |
Průměrná roční výplatní listina |
63 miliónů dolarů |
Denně servírovaných jídel |
cca 17 000 |
Denně servírovaných vajec |
9600 - 12000 |
Denně zkonzumované mléko |
400 - 600 galonů (1514 - 2271 litrů) |
Denně upečeného chleba |
800 - 1000 bochníků |
Denně destilované vody |
380 000 galonů (14 385 hl) |
Denně zpracované pošty |
1500 lb (680 kg) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved