NAVIGACE |
|
|
HMS Berwick
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Kent
HMS Berwick byla třetí jednotkou třídy Kent a byla postavena v loděnicích Fairfield v Govanu. Její kýl byl položen 15. září 1924, trup spuštěn na vodu 30. března 1926 a loď byla dokončena a uvedena do služby 12. června 1927.
Jednalo se o dlouhou štíhlou loď s maximální rychlostí 31,5 uzlu, ale
především s ohromným akčním radiem více než 13 000 námořních mil. Její
výzbroj tvořilo především osm kanónů ráže 203 mm (8"/50 cal) Mk16
uložených ve dvouhlavňových věžích. Jednalo se o poměrně přesné zbraně s
dostřelem přes 28 kilometrů, na neklidném moři se však negativně projevovala
špatná stabilita plavidla.
Sekundární výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 102 mm (4"/45cal) MkV, které
byly ve třicátých letech nahrazeny osmi novými univerzálními kanóny MkXVI stejné
ráže, uloženými ve dvouhlavňových věžích. Protileteckou výzbroj zpočátku
zastávaly dva čtyřhlavňové kulometné komplety ráže 12,7mm. HMS Berwick prošla
mezi červencem 1936 a prosincem 1937 rozsáhlou modernizací, při které byla zesílena
pancéřová ochrana, doplněny dva osmihlavňové dvouliberní pom-pomy a příďový
systém řízení palby byl nahrazen modelem DCT. Nástavba můstku byla poněkud
snížena a velitelské prostory byly chráněny dalším pancéřem tloušťky 25 mm.
Výzbroj byla doplněna o pět kanónů ráže 20 mm a byly instalovány radary typů 281
a 284.
V roce 1942 byly odstraněny kulomety ráže 12,7 mm a na jejich místo doplněno šest
kanónů ráže 20 mm. Byl také přidán radar typ 273 a instalován letecký katapult a
vybavení pro nesení palubního letounu. V roce 1943 pak bylo sedm kanónů ráže 20 mm
nahrazeno dvouhlavňovými komplety stejné ráže a v roce 1944 byly sejmuty zbývající
jednohlavňové kanóny ráže 20 mm až na dva.
Pohon plavidla tvořilo osm bubnových kotlů Admiralty-3 a na rozdíl od ostatních jednotek třídy, byla Berwick vybavena čtyřmi parními turbínami Brown-Curtis.
HMS Berwick se po uvedení do služby připojila k britské východní flotile a
do roku 1936 sloužila na základně China Station. V roce 1936 krátce zavítala do vod
Středozemního moře a poté podstoupila přestavbu a modernizaci, která probíhala v
letech 1937-38. V roce 1939 se loď připojila k osmé křižníkové eskadře ve
východo-indickém oceánu. Od září téhož roku byla pověřena dohledem nad konvoji v
Atlantiku a později se připojila k nově zformované skupině "Force F" (spolu
s HMS York), která měla za cíl vypátrat
německá korzárská plavidla. K žádnému střetnutí s německým korzárem nedošlo,
ale v březnu 1940 zajala v Dánském průlivu dvojici obchodních lodí Wolfsburg
a Uruguay, které se snažily uniknout blokádě. Od dubna 1940 se HMS Berwick
podílela na Norské kampani, ale ke konci roku byla převelena do Středozemního moře,
kde se 7. listopadu připojila u Gibraltaru ke svazu "Force H". Na tomto
bojišti se účastnila mnoha akcí, mimo jiné námořní operace u mysu Spartivento,
prováděla krytí útoku na přístav Tarent a také doprovázela transporty
spojeneckých jednotek do Řecka.
Dne 24. listopadu 1940 bylo rozhodnuto zformovat svaz "Force K", skládající
se z křižníků HMS Berwick, HMS Norfolk
a letadlové lodi HMS Formidable,
jehož cílem bylo dopadení a potopení německého korzára Admiral Scheer. HMS
Berwick se nikdy k tomuto uskupení fakticky nepřipojila, ale když v prosinci 1940
doprovázela konvoj WS5a, byla britská skupina dne 26. prosince u Azorských ostrovů
napadena německým korzárem Admiral Hipper a HMS
Berwick utržila čtyři zásahy z děl tohoto těžkého křižníku. Po tomto
střetnutí se musela vydat do Británie kvůli opravám, které se protáhly až do
června 1941. Po zbytek roku sloužila v domovské Home Fleet.
V únoru 1942 se HMS Berwick zapojila do akcí, které měly za cíl potopení
německé bitevní lodě Tripitz.
V letech 1943 a 1944 pak doprovázela sovětské zásobovací konvoje v severním ledovém
oceánu a v letech 1944 a 1945 podporovala útoky letounů z letadlových lodí jak proti
bitevní lodi Tirpitz tak proti norskému pobřeží.
Po válce byla HMS Berwick vyřazena z válečného námořnictva v roce 1946 a dne
15. června 1948 byla prodána společnosti BISCO. Rozřezána byla na vrakovišti
společnosti Hughes Bolkow v severoanglickém přístavním městě Blyth, kam dorazila
12. července 1948.
Technicko-Taktická Data:
r. 1927 | r. 1944 | |
Celková délka | 192 m | |
Šířka | 20,8 m | |
Ponor | 4,9 m | |
Výtlak standardní | 9 750 t | |
Výtlak maximální | 13 450 t | |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | |
4 x 102 mm Mk5 (4"/45 - 4x1) | 8 x 102 mm QF Mk16 HA (4"/45 - 4x2) | |
8 x 12,7 mm MG (2x4) | 16 x 20 mm AA (7x2 + 2x1) | |
Pancéřování | bok 25,4mm, paluba 34,9m, dělové věže 114mm | |
Max. rychlost | 31,5 uzlu | |
Pohon | 8 kotlů Admiralty 3 | |
4 turbíny Brown-Curtis | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius (nám. míle) | 3 100 při 31,5 uzlu, 13 300 při 12. uzlech | |
Zásoba paliva | 3 400 t | |
Letouny | 1 | 3 |
Katapult | - | 1 |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 12. července 1927 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 1946 |
Copyright © All Rights Reserved