NAVIGACE |
|
|
HMS Norfolk
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: London
Těžký křižník Norfolk byl postaven v loděnicích Fairfield v Govanu. Kýl byl položen 8. července 1927, trup byl spuštěn na vodu 12. prosince 1928 a loď byla uvedena do služby 30. dubna 1930. Ačkoli ji některé zdroje řadí spolu se sesterskou lodí HMS Dorsetshire do samostatné třídy, v zásadě se jednalo o plavidlo třídy London.
Hlavní výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 203 mm uložených ve čtyřech
odlehčených věžích Mk2. Dělová věž "X" byla demontována při modernizaci v roce
1944. Sekundární výzbroj tvořily původně čtyři kanóny ráže 102 mm Mk5, ale ty
byly při rozsáhlé modernizaci v letech 1936/37 nahrazeny dvojhlavňovými komplety
s děly Mk16 stejné ráže. V roce 1931 byl instalován katapult a systém řízení
palby HACS. V roce 1933 byly na vyvýšených plošinách u druhého komína umístěny
dva čtyřhlavňové komplety s kulomety ráže 12,7 mm. protiletecká výzbroj byla v
roce 1937 posílena o dva osmihlavňové pom-pomy, byl doplněn druhý systém HACS a
zvětšen můstek. Na počátku léta roku 1940 byly instalovány dva protiletecké
raketové odpalovače UP (Unrotated Projector), ale ty byly zanedlouho sejmuty při
přezbrojení mezi červencem a zářím 1941. V té době byly také 12,7 mm kulomety
nahrazeny šesti jednotlivými kanóny ráže 20 mm a doplněny radarové systémy 281,
284 a 285. V říjnu roku 1942 byly přidány další tři kanóny ráže 20 mm a radar
typ 273. V roce 1943 bylo demontováno zázemí palubního letounu a přidáno dalších
devět jednotlivých 20 mm kanónů, nicméně záznamy z dubna 1944 hovoří o celkovém
počtu 15. kanónů ráže 20mm.
V roce 1944 podstoupila loď zásadní přestavbu, při které byla demontována dělová
věž "X" zbraní 203 mm (jak je zmíněno výše), oba osmihlavňové pom-pomy, pět 20 mm
kanónů a část radarového vybavení. Nahradilo je jedenáct dvojhlavňových
elektricky ovládaných kanónů ráže 20 mm a šest čtyřhlavňových pom-pomů, zároveň
bylo modernizováno radarové vybavení. poslední modernizace zbraňových systémů
proběhla v září 1945, kdy bylo deset jednohlavňových 20 mm kanónů nahrazeno
stejným počtem 40 mm kanónů Bofors.
Po svém uvedení do služby sloužila HMS Norfolk v letech 1930-32 v
Atlantiku a v rámci Home Fleet. V letech 1932-34 operovala ze základen America
Station a West Indies Station, v letech 1935-39 pak byla dislokována a na East
Indies Station. Následovalo přezbrojení v Británii, kde ji zastihl začátek
války.
Dne 6. září 1939 se připojila v Dánském průlivu k 18. křižníkové divizi v
Atlantiku a na počátku prosince zformovala HMS Norfolk spolu s
HMS Berwick (která se vrátila z West
Indies), HMS Devonshire (která
se připojila ze Středomoří) a HMS
Suffolk Pvní křižníkovou divizi, která operovala v rámci Home Fleet v
severních mořích. Dne 15. března 1940 byla HMS Norfolk na kotvišti Scapa
Flow poškozena nepřátelskými bombami a byla odtažena do loděnic v Clyde, kde
probíhaly opravy do června téhož roku. Od prosince 1940 byla dislokována na
základně ve Freetownu (Siera Leone) a odtud v rámci svazu Force K prováděla
ochranu obchodních tras v jižním Atlantiku a mimo jiné se zapojila do pátrání po
německých korzárech jako byli těžký křižník
Admiral Scheer
a v lednu 1941 pomocný křižník Kormoran.
Od února 1941 doprovázel křižník konvoje se spojeneckými jednotkami na
nebezpečné plavbě napříč Atlantikem, v květnu se vrátil do vod Islandu a strážil
Dánský průliv před ohlášeným průlomem německé bitevní lodi
Bismarck. HMS
Norfolk se podílela na celé operaci, od zjištění bitevní lodě v Dánském
průlivu až po její potopení. Následovalo přezbrojení, které probíhalo od
července do září, a poté loď nastoupila službu opět v rámci Home Fleet a v
letech 1942 a 1943 doprovázela konvoje v arktických vodách s výjimkou jedné
bojové akce proti bitevní lodi
Scharnhorst
26. prosince 1943 u Severního mysu v Norsku. HMS Norfolk byla německou
lodí poškozena a byla opravována na řece Tyne od ledna do listopadu 1944. Poté čistila
vody podél norského pobřeží od nepřátelských plavidel až do konce války.
Poválečná kariéra lodě byla krátká - v roce 1949 byla vyřazena ze služby a 3.
ledna 1950 byla prodána společnosti BISCO načež 19. února téhož roku zakotvila
na vrakovišti Cashmore v Newportu, kde byla sešrotována.
Technicko-Taktická Data:
r. 1937 | r. 1945 | |
Celková délka | 192,9 m | |
Šířka | 20 m | |
Ponor | 5,2 m | |
Výtlak standardní | 9 750 t | |
Výtlak maximální | 13 220 t | |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2) |
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) | 8 x 102 mm Mk16 HA (4x2) | |
16 x 2 pdr pom-pom (2x8) | 10 x 40 mm Bofors (10x1) | |
8 x 12,7 mm MG (2x4) | 24 x 2pdr pom-pom (6x4) | |
- | 22 x 20 mm Oerlikon (11x2) | |
8 x 533 mm torpédomety (2x4) | 8 x 533 mm torpédomety (2x4) | |
Pancéřování | bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm, dělové věže 25mm | |
Max. rychlost | 32,25 uzlu | |
Pohon | 8 tří-bubnových kotlů Admiralty | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius | 12 500 nm. při 12 uzlech | |
Zásoba paliva | 3 210 t | |
Letouny | 1 | - |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 30. dubna 1930 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 1949 |
Copyright © All Rights Reserved