NAVIGACE |
|
|
HMS York
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: York
Poslední skupinou těžkých křižníků postavených pro Royal Navy byla třída York. Jednalo se v zásadě o zmenšenou verzi "County class" (třída London), s menším počtem děl, avšak se zlepšenou ochranou. Původně byla plánována stavba série sedmi lodí, ale z důvodu postupného snižování výdajů na tuto kategorii námořního arzenálu byly nakonec postaveny pouze dvě jednotky.
HMS York byla postavena loďařskou společností Palmers v Jarrow v severní Anglii. Kýl byl položen 16. května 1927, trup byl spuštěn na vodu 17. července 1928 a loď byla dokončena 1. května 1930.
Hlavní výzbroj této třídy tvořilo šest kanónů ráže 203 mm Mk8 uložených ve
třech dvoudělových věžích. V plánech byl uvažován letecký katapult umístěný na
dělové věži "B", ale v průběhu stavby bylo toto řešení zavrženo a katapult se
nakonec nacházel za druhým komínem. Původní pevný příčný katapult byl v letech
1937/38 nahrazen otočným typem. Loď nesla původně letoun Fairey IIIF,
později Walrus.
Sekundární výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 102 mm QF Mk5 HA používané jako
univerzální. Protileteckou výzbroj doplňovaly dva čtyřnásobné kulomety ráže 12,7
mm po bocích velitelského můstku. Na počátku války byly doplněny pouze dva
kanóny ráže 20 mm, jeden z nich byl umístěn na dělové věži "A".
Díky oslabení výzbroje o jednu záďovou věž s děly 203mm se zkrátil trup o více než 15 metrů, což jednak přineslo úsporu tonáže o téměř 17 procent v porovnání se třídou London a navíc to umožnilo zesílit boční pancéř až na 76 mm (proti 25 mm u třídy London). Vylepšená pancéřová ochrana zřejmě zachránila křižník Exeter od jisté zkázy při bitvě v ústí řeky La Plata. Paluba nesoucí 102 mm kanóny obdržela na začátku války protistřepinovou ochranu.
HMS York měla na rozdíl od HMS Exeter komíny a stožáry skloněné směrem k zádi. Velitelský můstek byl zmenšenou verzí můstku tříd Kent a London a tvořila jej nástavba s několika ochozy, zatímco HMS Exeter měla můstek skříňového typu, jaký byl používán například na pozdějších lehkých křižnících třídy Leander.
Po svém uvedení do služby strávila HMS York několik let dislokována na
základnách America Station a West Indies Station v rámci Osmé křižníkové divize.
V důsledku rozpoutání války v Habeši (Etiopie) byla převelena do Středozemního
moře, kde působila od září 1935 do jara 1936. V září 1939, kdy vypukla válka v
Evropě a formovaly se první německé korzárské jednotky, byla převelena opět na
základnu America Station. Jejími bojovými úkoly byla ochrana prvních konvojů
směřujících z Halifaxu v Novém Skotsku do Británie. V říjnu 1939 se v Halifaxu
připojila ke svazu Force F a spolu s HMS
Berwick vytvořila první bojovou skupinu zaměřenou na vyhledávání
německých korzárů. Pátrání se vyplatilo, když 3. března 1940 zadržela v Dánském
průlivu německý pomocný křižník Arucas. Následující měsíc se HMS York
připojila k Home Fleet a pomáhala v rámci operace Wilfred dopravit spojenecké
jednotky do Norska. V následujících dnech se podílela na Norské kampani.
V létě 1940 byla HMS York převelena do Středomoří a připojila se ke Třetí
křižníkové divizi se základnou na Maltě a později v Alexandrii. Při akcích proti
italské Maríně ukončila osud torpédoborce Artigliere, který byl již těžce
poškozen z předchozího střetnutí s britským
Ajaxem. V následujících měsících prováděla krytí konvojů směřujících na
Maltu, dopravovala spojenecké jednotky do Řecka a operovala ve východní části
Středozemního moře.
Dne 26. března 1941 odrazily od boků italských torpédoborců Crispi a Sella
motorové čluny naložené výbušninami a v plné rychlosti narazily do trupu HMS
York, která kotvila v zátoce Suda na Krétě. Exploze otevřela v boku lodi velké
otvory a loď dosedla na mělké dno. Britská admiralita zvažovala její vyzvednutí
a opravu, ale vývoj na frontě ji předešel a tak byla loď při evakuaci ostrova
zničena náložemi 22. května 1941. Trosky byly vyzvednuty a sešrotovány v roce
1952.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 175,3 m |
Šířka | 17,4 m |
Ponor | 5,2 m |
Výtlak standardní | 8 250 t |
Výtlak maximální | 10 500 t |
Výzbroj | 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2) |
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4"/45 - 4x1) | |
2 x 20 mm AA (2x1) | |
12 x 12,7 mm MG (2x3) | |
6 x 533 mm torpédomety (2x3) | |
Pancéřování | bok 76mm, paluba 35mm, dělové věže 25mm, muniční komory 25mm-101mm |
Max. rychlost | 32,25 uzlu |
Pohon | 8 kotlů Admiralty 3 |
4 turbíny Parsons | |
Výkon | 80 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 14. uzlech |
Zásoba paliva | 1 900 t |
Letouny | 1 |
Katapulty | 1 |
Posádka | 620 mužů |
Zařazena do služby | 1. května 1930 |
Vyřazena ze služby / potopena | 22. května 1941 |
Copyright © All Rights Reserved