NAVIGACE |
|
|
HMS Dorsetshire
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: London
Křižníky Dorsetshire a Norfolk spadaly do třídy London, ale kvůli výrazným modifikacím jsou někdy řazeny i do samostatné třídy. Modifikace spočívaly v použití lehčích věží MkII pro děla hlavní baterie, nižším velitelském můstku a vybavení palubního letounu s katapultem (třída London obdržela katapulty později). Výtlak křižníků odpovídal limitům Washingtonské dohody, tedy do 10 000 tun standard, ale ve válečném období se díky doplňování protiletecké výzbroje poněkud zvýšil.
HMS Dorsetshire byla postavena v loděnicích Portsmouth Dockyard, kde byl 21. září 1927 položen její kýl. Trup byl spuštěn na vodu 29. ledna 1929 a loď byla dokončena a uvedena do služby 30. září 1930.
Hlavní výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 203 mm Mk8 s délkou hlavní 50 ráží, umístěných v dvoudělových věžích Mk2. Sekundární výzbroj tvořily čtyři univerzální kanóny QF Mk5 HA ráže 102 mm uložené jednotlivě. K modifikacím ve výzbroji a výbavě plavidla docházelo už před vypuknutím války. V roce 1931 byl instalován systém řízení palby HACS, který byl umístěn na střeše zadního stanoviště řízení palby. V roce 1933 byly vedle druhého komínu instalovány dva čtyřhlavňové komplety s vodou chlazenými kulomety ráže 12,7 mm. V roce 1933 byly čtyři kanóny ráže 102 mm Mk5 nahrazeny osmi kanóny ráže 102 mm Mk16 ve dvojvěžích. V letech 1936-37 byly doplněny dva osmihlavňové dvouliberní pom-pomy, které se nacházely podél zadního kontrolního centra. Katapult byl nahrazen modernějším typem, byl instalován druhý systém HACS a zvětšen můstek. Na počátku války byla protiletecká výzbroj posílena o devět kanónů ráže 20 mm.
HMS Dorsetshire po svém uvedení do služby působila v letech 1930 až
1933 v Atlantiku a v Home Fleet a následovala služba v Africa Station v letech
1933-35. Po přezbrojení v letech 1936-37 se loď připojila k Páté křižníkové
divizi v China Station, kde ji zastihl začátek války. Když na moře vypluli
němečtí korzáři, byla HMS Dorsetshire převelena na Ceylon, kde spolu s
křižníkem Cornwall a letadlovou
lodí Hermes vytvořila svaz Force
I a obdržela rozkazy k pronásledování německé kapesní bitevní lodě
Admiral Graf Spee.
V pátrání pokračovala až do 12. prosince 1939, kdy byla spěšně povolána do ústí
řeky La Plata, kde byla německá loď zablokována.
Po této operaci setrvala Dorsetshire v oblasti jižního Atlantiku a
chránila konvoje obchodních lodí a dále pátrala po nepřátelských plavidlech zemí
Osy. V únoru 1940 tak zadržela u brazilského Ria německou loď Wakama. V
létě téhož roku se přesunula do vod v okolí Freetownu (Siera Leone) a podnikala
akce proti loďstvu i pozemním instalacím Vichistické Francie, při jedné
příležitosti dokonce z povzdálí sledovala bitevní loď
Richelieu, se
kterou se však nemohla rovnat. Později v červenci však pomáhala tuto loď
zajistit v senegalském Dakaru, samozřejmě pouze jako podpora britských bitevních
lodí.
Následně se Dorsetshire přesunula do Indického oceánu, kde podporovala
spojenecké jednotky bojující v Somálsku proti Italům a bombardovala nepřátelská
pobřežní postavení. Na konci roku 1940 se však ve vodách jižního Atlantiku
objevila další německá korzárská loď -
Admiral Scheer
- a tak byl britský křižník povolán zpět k západoafrickým břehům a v prosinci
operoval opět v okolí Freetownu. Následně Dorsetshire prováděla krytí
konvojů směřujících ze Siera Leone do Británie. V květnu 1941 právě doprovázela
konvoj SL74, když byla odvolána kvůli honu na německou bitevní loď
Bismarck. HMS
Dorsetshire se k bitvě připojila až v jejím závěru a zasadila již těžce
poškozené bitevní lodi dva zásahy torpédy, po nichž následovalo její potopení.
Po zbytek roku 1941 byla Dorsetshire dislokována ve Freetownu a z důvodu stálé
hrozby ze strany německých bojových plavidel prováděla krytí obchodních konvojů,
příležitostně dokonce až do indické Bombaye. Při jedné z těchto plaveb zadržela
dne 1. prosince 1941 německou zásobovací loď Python nedaleko ostrova
Svatá Helena přičemž se jí podařilo vyhnout torpédovému útoku poblíž hlídkující
německé ponorky.
Po vzplanutí války v tichomoří byla HMS Dorsetshire podobně jako mnoho
dalších britských jednotek přesunuta na dálný východ, aby zde bránila britské
koloniální zájmy. Dorsetshire se nejprve v březnu 1942 přes Indický oceán
vydala do Colomba, kde měla být přezbrojena, ale práce byly na konci měsíce
zastaveny v reakci na blížící se svaz japonských letadlových lodí.
Dorsetshire pod velením kapitána Agara vyplula spolu s
HMS Cornwall, aby se u Malediv
připojila k Východní flotile.
Lodě vypluly z Colomba 4. dubna 1942 ve 22:00 a v noci obdržely rozkaz
připojit se k veliteli uskupení v 17:00 následujícího dne. V 07:00 byl změněn
kurz k místu setkání a rychlost zvýšena na 27,5 uzlu, což byla maximální
rychlost, které byla HMS Cornwall
schopna dosáhnout. Byl jasný den, obloha téměř bez mraků, pouze s lehkým oparem,
viditelnost byla extrémní. Přibližně v 11:00 byl spatřen za zádí první letoun ve
vzdálenosti cca. 20 mil a než mohl být identifikován, zmizel. Ve 13:00 byla
spatřena další dvě letadla - jedno 14 mil před přídí (identifikováno jako
spojenecké) druhé se přiblížilo na cca. 14 mil za záď a bylo identifikováno jako
nepřátelské. Jelikož se blížilo setkání se svazem a hrozilo jeho odhalení, byl
porušen rádiový klid a odeslána zpráva. Přibližně ve 13:40 byla zjištěna trojice
nepřátelských letounů ve velké výšce, které byly identifikovány jako
nepřátelské, a protiletecká obrana HMS Dorsetshire zahájila palbu, avšak
letouny přešly ve střemhlavý let a svrhly pumy na
HMS Cornwall. V tutéž chvíli se
objevila další trojice letounů a zaútočila na Dorsetshire. Protiletecká
obrana na pravoboku spustila palbu, nicméně letouny svrhly pumy, z nichž první
pronikla kajutami mužstva a vyřadila mechanismus kormidla, druhá pronikla skrz
katapult a vyřadila obě rádiocentrály, třetí zasáhla levobok a zničila tamní
protiletecké baterie s výjimkou pom-pomů. Následovaly další útoky letounů, vždy
ve trojici s odstupem několika sekund. Další zásah u základny prvního komínu
vyřadil kotelnu "A", další zásah do paluby ubikací vyřadil dělovou věž "X" a
způsobil zřícení zadního komínu. V téže chvíli jiný japonský letoun docílil
zásahu muničního skladiště H.A. kanónů (102 mm) a následný výbuch zlikvidoval
oba záďové pom-pomy.
Čtyři minuty po zahájení útoku zaznamenala posádka výrazný náklon lodi na
levobok, veškeré komunikační linky spojující velitelský můstek s ostatními
částmi lodě byly zničeny a při pohledu z můstku na záď bylo vidět pouze kouř a
plameny postupující k přídi. Loď inkasovala další čtyři přímé zásahy (celkem
tedy 10) a několik těsných. V tu chvíli kapitán Agar vydal rozkaz "všichni muži
na palubu", který byl za necelých 30 sekund následován příkazem k opuštění lodi.
Zmrzačená Dorsetshire se mezitím pomalu nakláněla na levobok, až se bokem
dotkla hladiny. Nepřátelské letouny dál prováděly nízké přelety a pálily z
palubních kanónů, přičemž muži z Dorsetshire tvrdili, že byly tak nízko,
že by mohli pořídit fotku jejich osádek. Následně se loď převrátila dnem vzhůru a
příď se zanořila do vody, zatímco záď se vztyčila vzhůru téměř vertikálně.
HMS Dorsetshire se potopila nedaleko Ceylonu 5. dubna 1942 ve 13:51,
HMS Cornwall o několik minut později.
Na hladině zůstala spolu s trosečníky vrstva trosek a oleje, útočící letadla se
ve vzduchu zformovala a přelétala nad bojištěm - bylo napočítáno 27 střemhlavých
bombardérů a jeden hydroplán. Z posádky Dorsetshire zahynulo 19 důstojníků a 215
námořníků.
Tento útok odhalil slabiny v protiletecké obraně britských křižníků. Letouny útočily po velmi strmé dráze mezi 60° - 80°, vzhledem k jižnímu kurzu plavidel letouny útočily po směru slunečních paprsků, takže byly obtížně detekovatelné proti slunci, nebo útočily od přídě, kde byla protiletecká obrana slabá. Velice rychle byly vyřazeny velkorážové protiletecké zbraně a zbraně malých ráží neměly dostatečný dostřel a byly málo účinné. To vše se odrazilo v následném dozbrojení britských křižníků těžšími protileteckými zbraněmi v průběhu války.
Technicko-Taktická Data:
r. 1930 |
r. 1941 |
|
Celková délka | 192,9 m | |
Šířka | 20 m | |
Ponor | 5,2 m | |
Výtlak standardní | 9 900 t | 10 900 t |
Výtlak maximální | 13 290 t | 14 500 t |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) |
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) | 8 x 102 mm QF Mk16 AA (4x2) | |
8 x 12,7 mm MG (2x4) | 9 x 20 mm (9x1) | |
4 x 2pdr pom-pom (4x1) | 16 x 2pdr pom-pom (2x8) | |
8 x 533 mm torpédomety (2x4) | 8 x 533 mm torpédomety (2x4) | |
Pancéřování | bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm,
pažení 25 mm, dělové věže 25mm, muniční sklady 25 - 102mm |
|
Max. rychlost | 32,3 uzlu | |
Pohon | 8 tří-bubnových kotlů Admiralty | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius | 12 500 nm. při 12 uzlech | |
Zásoba paliva | 3 210 t | |
Letouny | 1 | |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 30. září 1930 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 5. duna 1942 |
Copyright © All Rights Reserved