NAVIGACE |
|
|
HMS Suffolk
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Kent
Druhou jednotkou třídy Kent byl těžký křižník HMS Suffolk se standardním výtlakem 9 750 tun. Loď byla postavena v loděnicích Portsmouth Dockyard, kde byl 30. července 1924 položen kýl. Trup byl spuštěn na vo du 16. února 1926 a loď byla uvedena do služby 7. února 1928.
Loď byla vyzbrojena osmi kanóny ráže 203 mm (8"/45 cal) umístěných ve
čtyřech dvojvěžích. Sekundární výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 102 mm
(4"/45) Mk5, protileteckou pak jednohlavňové dvouliberní pom-pomy a kulomety
ráže 12,7 mm. Při modernizaci v letech 1935-36 byl instalován letecký katapult a
hangár, zesíleno pancéřování a instalovány čtyři novější kanóny ráže 102 mm
(4"/40) QF Mk19 na místo původních Mk5. Jednoduché pom-pomy byly nahrazeny
čtyřhlavňovými a byly sejmuty torpédomety. V neposlední řadě byly instalovány dva
systémy řízení palby HACS.
Při opravách, které probíhaly v letech 1941-42 byly dva jednohlavňové kanóny ráže
102 mm Mk19 nahrazeny dvěma dvojhlavňovými komplety s kanóny Mk16 stejné ráže a
byly instalovány radary 279 a 285. Při modernizaci v roce 1942 byly odstraněny kulomety
ráže 12,7 mm a nahrazeny čtyřmi kanóny ráže 20 mm. V roce 1943 byl odstraněn
katapult, ale hangár zůstal. V dubnu 1944 byly přidány ještě další tři kanóny
ráže 20mm
Podobně jako její sestry sloužila i HMS Suffolk po uvedení do služby na
základně China Station v Hongkongu a v předválečném období byla modernizována v
domovských loděnicích. Přestavba probíhala od srpna 1935 do října 1936. Po
započetí války byla v říjnu vyslána do Dánského průlivu u břehů Grónska, kde
vykonávala strážní službu. V dubnu 1940 se přesunula ke břehům Norska a zapojila
se do Norské kampaně. Při této operaci ostřelovala ze svých těžkých děl
základnu námořních letounů u Stavangeru a krátce nato byla 17. dubna napadena
nepřátelskými bombardéry, jejichž pumy způsobily natolik závažná poškození, že
hrozilo potopení lodě. Následné opravy byly prováděny v loděnicích Clyde a
probíhaly od května 1940 až do února 1941.
Na konci května 1941 se v Atlantiku objevila nová hrozba a sice německá bitevní loď Bismarck. HMS Suffolk byla
spolu s dalším těžkým křižníkem HMS Norfolk
převelena opět do Dánského průlivu, kde hlídkovala a vyčkávala, zda se objeví
německá eskadra. První radarový kontakt s německými plavidly získala právě HMS
Suffolk a přivolala britské bitevní lodě HMS Prince of Wales a HMS Hood. V ranních hodinách 24. května se strhla
dramatická přestřelka, při níž byla potopena loď Hood, a Prince of Wales utržila četné
zásahy. Tato loď se posléze od bitvy odpoutala a HMS Suffolk a HMS Norfolk dále sledovaly Bismarck a Prinz Eugen až do ztráty
radarového kontaktu, když se německé lodě rozdělily.
Poté HMS Suffolk sloužila v domovské Home Fleet v arktických vodách až do
konce roku 1942. Od prosince 1942 do dubna 1943 podstoupila loď další přezbrojení a
modernizaci. Poté byla přidělena k Východní flotile a sloužila v Indickém oceánu
až do konce války.
HMS Suffolk byla vyřazena ze služby v roce 1946 a 25. března 1948 byla prodána
společnosti Bisco k sešrotování. To probíhalo od 24. června 1948 v
loděnicích Cashmore v Newportu.
Technicko-Taktická Data:
r. 1928 | r. 1935 | r. 1944 | |
Celková délka | 192 m | ||
Šířka | 20,8 m | ||
Ponor | 4,9 m | ||
Výtlak standardní | 9 750 t | ||
Výtlak maximální | 13 450 t | ||
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | ||
4 x 102 mm Mk5 (4"/45 - 4x1) |
4 x 102 mm Mk 19 (4"/40 - 4x1) |
2 x 102 mm Mk19 (4"/40 - 2x1) 4 x 102 mm QF Mk16 (4"/45 - 2x2) |
|
- |
2 x 2pdr pom-poms | 2 x 4x2pdr pom-poms | |
8 x 12,7 mm (2x4) | 4 x 20 mm AA (4x1) | 7 x 20 mm AA (7x1) | |
533 mm torpédomety | - | - | |
Pancéřování | bok 25,4mm, paluba 34,9m, dělové věže 114mm | ||
Max. rychlost | 31,5 uzlu | ||
Pohon | 8 kotlů Admiralty 3 | ||
4 turbíny Parsons | |||
Výkon | 80 000 ks | ||
Akční rádius (nám. míle) | 3 100 při 31,5 uzlu, 13 300 při 12. uzlech | ||
Zásoba paliva | 3 400 t | ||
Letouny | 1 | 3 | ? |
Katapult | - |
1 | - |
Posádka | 700 mužů | ||
Zařazena do služby | 8. února 1928 | ||
Vyřazena ze služby / potopena | 1946 |
Copyright © All Rights Reserved