NAVIGACE |
|
|
Atago
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída:
Takao
Japonský těžký křižník Atago byl postaven v loděnicích Kure, kde byl 28. dubna 1927 položen jeho kýl - ve stejný den jako u sesterské lodi Takao. Trup byl spuštěn na vodu 16. června 1930 a námořnictvo loď převzalo 30. března 1932.
Loď vycházela z předchozího typu, od kterého se lišila hlavně 203 mm děly se 70° elevací, důkladnějším pancéřováním skladišť, dvěma katapulty, otočnými torpédomety a novým masivním můstkem. Výtlak při zkouškách plánovaný na 12 986 tun se opět nepodařilo v průběhu stavby dodržet a stejně jako v předcházejícím případě tím utrpěla stabilita. Nižší počet 120 mm děl souvisel s předpokládaným použitím děl ráže 203 mm proti letadlům. Stejně jako ostatní těžké křižníky, měla projít na konci třicátých let modernizací zahrnující především přebudování můstku a montáž nového systému řízení palby, posílení protiletadlové výzbroje a instalaci nové protitorpédové obšívky. Atago byla modernizována od dubna 1938 do října 1939, další jednotky již modernizaci před válkou nestihly.
Výzbroj plavidla tvořilo deset děl ráže 203 mm /50 cal., uložených v pěti dvojhlavňových věžích. V květnu 1942 nahradily původní čtyři 120 mm děla sekundární baterie osm nových děl ráže 127 mm/40 cal. ve dvouhlavňových kompletech. V průběhu války pak byla posilována protiletecká výzbroj: v srpnu 1943 nesla loď dva tříhlavňové a šest dvouhlavňových kompletů ráže 25 mm, v lednu 1944 přibylo osm jednotlivých kanónů ráže 25 mm. Od července tvořilo protileteckou výzbroj již 60 kanónů ráže 25 mm (6x3,6x2, 30x1). Při modernizacích byly instalovány radary 21Go a 22Go, torpédomety a letecké katapulty byly nahrazeny novějšími typy.
Po vstupu do služby nahradila Atago spolu se svými sestrami křižníky třídy Myoko u Čtvrté divize. Dne 15. listopadu 1935 byly lodě přesunuty do rezervy a Takao spolu s Atago podstoupily modernizaci. Do služby se lodě vrátily postupně v letech 1936-38 vyjma Atago, která se k nim připojila až 15. listopadu 1939. Následně sloužila v jihočínském moři, kde ji zastihl začátek války. Spolu se svými sestrami podporovala vylodění japonských sil na Borneo a v Malajsii. Odtud byla převelena na Palau a podporovala ofenzivu v oblasti holandské Nové Guineje, která vyvrcholila invazí na Jávu. Následoval střet se spojeneckým loďstvem jižně od Jávy a Atago spolu s Takao potopily torpédoborec USS Pillsbury. Významnou roli hrála Atago také při potopení australské lodě Yarra, zásobovací lodě Anking a tankeru Francol. Poté se loď stáhla do domovského přístavu a v dubnu až květnu 1942 podstoupila modernizaci. V létě se připojila k japonským jednotkám u Šalamounova souostroví. Při noční akci ze 14. na 15. listopadu 1942 ostřelovala spolu s Takao americkou bitevní loď USS South Dakota a poškodila ji několika projektily ráže 203 mm. Zimu 1942/43 strávila Atago opět v docích posilováním PL výzbroje a v dubnu se přesunula na základnu Truk, kde strávila téměř celý zbytek roku. Dne 5. listopadu byla spolu s loděmi Takao a Maya poškozena letouny z americké letadlové lodě Saratoga při jejich útoku na Rabaul. Atago se musela opět vrátit do domovského přístavu kvůli opravám, které skončily v lednu 1944. Následně byla převelena do Singapuru, kam později dorazily i ostatní lodě třídy. V hrozbě spojeneckého vylodění na Filipínách byla zformována flotila, která tomu měla zabránit. Atago se připojila ke svazu "Střed" admirála Kurity. Ve dnech 23. - 25. října pak došlo k sérii závažných střetnutí mezi oběma stranami. Křižníky Atago a Maya, směřující k ostrovu Mindoro, byly objeveny americkou ponorkou USS Darter v průlivu u ostrova Palawan dne 23. října. Po zásazích čtyřmi torpédy se po zhruba dvaceti minutách potopila.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 203,76 m |
Délka při čáře ponoru | 201,76 m |
Šířka | 18,03 m |
Ponor | 6,11 m |
Výtlak standardní | 9 850 t |
Výtlak maximální | 15 490 t |
Výzbroj | 10 x 203 mm (5x2) |
8 x 127 mm HA (4x2) | |
60 x 25 mm (6x3,6x2, 30x1) | |
8 x 609 mm torpédomety (4x2) | |
Pancéřování | boky 38mm-127mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm |
Max. rychlost | 35,5 uzlu |
Pohon | 12 kotlů Kampon |
4 parní turbíny | |
Výkon | 130 000 ks |
Zásoba paliva | 2 571 t |
Akční rádius | 8 000 nm. při 14. uzlech |
Letouny | 3 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 773 mužů |
Zařazena do služby | 30. března 1932 |
Vyřazena ze služby / potopena | 23. října 1944 |
Copyright © All Rights Reserved