NAVIGACE |
|
|
Maya
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída:
Takao
- Maya byla postavena firmou Kawasaki jako třetí ze čtveřice těžkých křižníků třídy Takao. Její kýl byl položen v Kobe dne 4. prosince 1928, trup spuštěn na vodu 8. listopadu 1930 a loď vstoupila do služby 30. června 1932.
Hlavní výzbroj plavidla tvořilo deset děl ráže 203 mm /50 cal. uložených v pěti dvojvěžích. Původně se mělo jednat o stejné věže jako u jejích sester, tedy model "E" s extrémně velkým úhlem náměru 70°, ale při zkouškách se projevily určité nedostatky, a tak byla děla uložena do nových věží typu "E2" s maximálním náměrem 55°. Přestože se tedy u této jednotky už nepočítalo s použitím hlavní baterie při protileteckém boji, tvořily sekundární baterii pouze čtyři kanóny ráže 120 mm HA v jednotlivém uložení.
Maya v roce 1933
Lodě třídy Takao měly být před válkou modernizovány, ale u Maya a Chokai kvůli blížícímu-se konfliktu modernizace neproběhla. Pouze byly lehké protiletecké zbraně 8x13,2mm (2x4) a 2x7,7mm (2x1) nahrazeny výkonnějšími 4x25mm (2x2) a 4x13,2mm (2x2). V roce 1942 byly 13,2mm kulomety odstraněny a PL výzbroj sestávala z dvanácti 25mm kanónů (6x2). Mezi prosincem 1943 a dubnem 1944 byla provedena rozsáhlejší přestavba, při níž byla odstraněna dělová věž číslo 3, původní protiletecké zbraně, torpédomety a hangár. Před můstkem byla zbudována nízká nástavba, která nesla protiletecké zbraně. Nově tvořilo výzbroj osm kanónů ráže 203mm/50, dvanáct kanónů ráže 127mm/40, 48 kanónů ráže 25mm, 36 kanónů ráže 13,2 mm a 16 x 610mm torpédomety. Podle některých zdrojů loď nevezla žádnou zásobu torpéd (vyjma těch v hlavních). Loď nesla pouze dva hydroplány. Modernizován byl i systém řízení palby, instalována nová protitorpédová obšívka a radary 21 Go (1x) a 22 Go (2x). V souvislosti s tím vzrostl výtlak na 13 350 T/ 15 159 t, šířka na 20,73m a ponor na 6,44m. Rychlost klesla na 34,25 uzlu, posádku tvořilo 996 mužů. Poslední změna proběhla v červnu až červenci 1944, kdy přibylo 18x25mm (18x1) a radar 13 Go.
Po demontáži třetí dělové věže byly doplněny PL zbraně
Po vstupu do služby se loď připojila spolu se svými sestrami ke Čtvrté
křižníkové divizi, kde nahradila třídu Myoko. Od 15. listopadu 1935 byla
přeřazena do rezervy a v následujících měsících byla zesilována její konstrukce
v reakci na tzv. "4th Fleet Incident" (poškození několika japonských vojenských
plavidel orkánem). Ke Čtvrté divizi se opět připojila spolu s
Takao dne 1.
prosince 1936. Lodě sloužily v čínských vodách, Maya jako školní
dělostřelecká loď.
Po vypuknutí války v Pacifiku podporovala Maya invazi v Malajsii a na
Borneo, později na Jávu. Po dobytí Jávy se japonské síly střetly se spojeneckou
flotilou jižně od tohoto ostrova. Maya spolu s několika torpédoborci
potopila dne 2. března 1942 britský torpédoborec Stronghold, přičemž
japonské lodě vypálily na křižující plavidlo ohromné množství munice. Následně
se spolu s ostatními plavidly Čtvrté divize stáhla do Japonska kvůli
přezbrojení. Na začátku léta 1942 se Maya spolu s
Takao zapojila do bojových akcí u
Aleutského souostroví. V srpnu se rozjely akce v Šalamounově souostroví a do
oblasti byla postupně převelena celá Čtvrtá divize. Maya byla 14.
listopadu při střetu se spojeneckými silami těžce poškozena padajícím letounem.
Čtveřice křižníků se v prosinci 1942 stáhla do Japonska a lodě byly opravovány
do dubna 1943, načež byly převeleny na základnu Truk. Dne 5. listopadu 1943 byla
Maya spolu s
Takao a
Atago poškozena při útoku amerických letounů z letadlové lodě
Saratoga na japonskou
základnu v Rabaulu. Všechny se musely vrátit do domovských přístavů kvůli
opravám. Maya podstoupila zásadní přestavbu, při níž byla demontována
dělová věž číslo 3 a loď byla vyzbrojena téměř jako protiletecký křižník, jak je
uvedeno výše. Na bojiště se vrátila až v dubnu 1944, připojila se k nově
zformované První Mobilní Flotile a spolu s ní se zúčastnila bitvy o Filipínské
moře. V noci z 19. na 20. června byla lehce poškozena explozemi z blízkých
zásahů. Po bitvě ve Filipínském moři se japonské křižníky včetně Maya
stáhly na základnu v Singapuru. Odtud se vydaly pod velením admirála Kurity zpět
do oblasti Filipín, kdy měly mohutnou ofenzivou zmařit americké vylodění na
Leyte a přilehlých ostrovech. Japonské křižníky byly zjištěny americkými
ponorkami nedaleko ostrova Palawan 23. října 1944 a Maya byla zasažena
čtyřmi torpédy z ponorky USS Dace. Potopila se během 10 minut.
fotografie převzaty z National Model Museum Yokohama
Technicko-Taktická Data:
r. 1933 | r. 1944 | |
Celková délka | 203,76 m | |
Délka při čáře ponoru | 201,76 m | |
Šířka | 18,03 m | ? |
Ponor | 6,11 m | ? |
Výtlak standardní | 9 850 t | 13 350 t |
Výtlak maximální | 14 383 t | 15 159 t |
Výzbroj | 10 x 203 mm (5x2) | 8 x 203 mm /50 cal (4x2) |
4 x 120 mm HA (4x1) | 12 x 127 mm /40 cal (6x2) | |
8 x 13,2 mm (2x4) | 66 x 25 mm (13x3, 27x1) | |
2 x 7,7 mm (2x1) | 36 x 13,2 mm (36x1) | |
8 x 610 mm TT (4x2) | 16 x 610 mm TT (4x2) | |
Pancéřování | boky 38mm-127mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm | |
Max. rychlost | 35,5 uzlu | 34,25 uzlu |
Pohon | 12 kotlů Kampon | |
4 parní turbíny | ||
Výkon | 130 000 ks | |
Zásoba paliva | 2 571 t | ? |
Akční rádius | 8 000 nm. při 14. uzlech | |
Letouny | 3 | 2 |
Katapulty | 2 | |
Posádka | 773 mužů | 996 mužů |
Zařazena do služby | 30. června 1932 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 23. října 1944 |
Copyright © All Rights Reserved