NAVIGACE |
|
|
Suzuya
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Mogami
Těžký křižník Suzuya patřil do třídy Mogami, ale po zjištění nedostatků u prvních dvou jednotek této třídy byly plány v průběhu stavby poněkud pozměněny a druhá dvojice plavidel již měla standardní výtlak 12 400 tun.
Suzuya byla postavena v loděnicích Yokosuka. Její kýl byl položen 11. prosince 1933, trup spuštěn na vodu 20. listopadu 1934 a námořnictvo loď převzalo 31. října 1937.
V době, kdy měly probíhat plavební testy nového křižníku, se projevily závažné problémy se stabilitou na jejích dvou sestrách. Testy Suzuyy byly okamžitě zastaveny a také práce na Kumano byly přerušeny. V dubnu 1936 byly konečně zpracovány plány na úpravu trupu a první tři jednotky třídy Mogami byly přestavěny. Konstrukce plavidla byla v porovnání s původním návrhem zesílena, byly instalovány rozměrnější protitorpédové výdutě a část svařované konstrukce byla nahrazena nýtovanou.
V roce 1937 sestávala výzbroj plavidla z patnácti kanónů ráže
155 mm, sekundární baterii tvořilo osm kanónů ráže 127 mm a protileteckou
výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 25 mm. Ve výklopných lafetách bylo umístěno
dvanáct torpédometů ráže 609 mm. Výměna děl hlavní baterie proběhla na Suzuya
mezi lednem a září 1939, kdy byla původní děla nahrazena deseti děly ráže 203
mm. Sekundární baterie a torpédomety zůstaly zachovány, v průběhu války pak byla
posilována už jen protiletecká výzbroj. V květnu 1943 byla posílena na dvacet
kanónů ráže 25 mm (4x3, 4x2), byl také instalován radar 21Go. V dubnu 1944 bylo
přidáno dalších osm jednotlivých kanónů ráže 25 mm, v červenci 1944 jejich počet
dosáhl 50. kusů (8x3, 4x2, 18x1). V téže doby byly instalovány radary 13Go (1x)
a 22Go (2x).
Letecký park představovala tři letadla, vypouštěná ze dvou katapultů.
Na rozdíl od prvních dvou jednotek třídy měla Suzuya pouze osm naftových kotlů.
Suzuya 1944
Po svém uvedení do služby Suzuya spolu s
Mikumou a
Kumano znovu-vytvořila Sedmou křižníkovou divizi a
následně byly lodě převeleny do čínských vod. Dne 1. května 1940 se k nim
připojila
Mogami a v lednu 1941 se přesunuly k
pobřeží Zadní Indie, kde měly za úkol působit proti francouzským koloniálním
silám. Následně podporovaly vylodění ve Francouzské Indočíně (dnešní Vietnam).
Od prosince 1941 Suzuya podporovala japonská vylodění v Malajsii, na
Borneu, Sumatře, Jávě a Andamanských ostrovech. Poté se spolu se svými sestrami
přesunula do Japonska kvůli přezbrojení a opět byla operačně způsobilá v březnu
1942. Následovaly invaze na ostrovy v Indickém oceánu, které Suzuya podporovala
od 31. března do 4. června 1942, kdy se připojila k dalším jednotkám kvůli útoku
na Midway. Po bitvě, ve které Japonci přišli o své letadlové lodě, se Suzuya
v červenci
připojila ke Třetí flotile, přesunula se do Bengálského zálivu a odtud do oblasti Šalamounových ostrovů. Dne 24. srpna
1942 se zúčastnila bojů ve východní části Šalamounova souostroví, dne 26. října
bitvy u Santa Cruz a 14. listopadu se zapojila do bojů o Guadalcanal. Na přelomu
roku se loď přesunula do Japonska kvůli opravám a přezbrojení a v květnu 1943
byla spolu s
Kumano opět převelena do Šalamounova
souostroví. V noci z 5. na 6. listopadu kotvila Suzuya spolu s
Mogami v Rabaulu a při americkém náletu
na přístav byly obě lodě poškozeny.
V roce 1944 následovaly japonské akce na obranu Marián. První střety se
spojeneckou flotilou proběhly v Bitvě o Filipínské moře dne 19. června. Finální
střetnutí se mělo odehrát na Filipínách v zálivu Leyte a Suzuya byla
spolu s
Kumano zařazena do svazu "Sever" admirála
Kurity. Dne 23. října 1944 proplouvala Suzuya průlivem u Palawanu, 24.
října se zúčastnila bitvy v Sibuyanském moři a 25. října 1944 byla u ostrova
Samar napadena palubními letouny z amerických eskortních letadlových lodí. Loď
byla po zásazích torpéd neovladatelná a zachvátily ji požáry, k destrukci
plavidla také přispěla vlastní vezená torpéda. Posléze ji poslal ke dnu
torpédoborec Okinami.
Technicko-Taktická Data (1944):
Celková délka | 200,6 m |
Délka při čáře ponoru | 197 m |
Šířka | 20,2 m |
Ponor | 6,06 m |
Výtlak standardní | 12 400 t |
Výtlak maximální | 13 881 t |
Výzbroj | 10 x 203 mm (5x2) |
8 x 127 mm DP (4x2) | |
50 x 25 mm AA (8x3, 4x2, 18x1) | |
12 x 609 mm torpédomety (4x3) | |
Pancéřování | boky 25mm-101mm, paluba 32mm-52mm, barbety 76mm-101mm, věže 25mm |
Max. rychlost | 35 uzlů |
Pohon | 8 naftových kotlů |
4 parní turbíny | |
Výkon | 152 000 ks |
Zásoba paliva | 2 163 t |
Akční rádius | 8 150 nm. při 14. uzlech |
Letouny | 3 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 850 mužů |
Zařazena do služby | 31. října 1937 |
Vyřazena ze služby / potopena | 25. října 1944 |
Copyright © All Rights Reserved