USS Enterprise (CVN 65)
Nejstarší letadlová loď s jaderným pohonem, přezdívaná familiárně jako
“Big-E”.
Nedělního rána 24. září 1960 se ve státě Virginia, v loděnici společností
Newport News Shipbuilding a Drydock Company rozbila láhev šampaňského o bok nového
válečného plavidla. Ve své době nejdelší, nejvyšší a také nejsilnější loď
na světě, USS ENTERPRISE (CVN-65), tak byla pokřtěna.. Sekretář US Navy ji
vyprovodil slovy :”Nová Enterprise bude panovat dlouhý, dlouhý čas jako královna
moří.”
Svou služební cestu zahájila Enterprise o půldruhého roku později 12. ledna 1962
tříměsíční zkušební plavbou pod velením kapitána Vincenta P. DePoixe.
V průběhu své kariéry získala “Big E” některá prvenství – například v
prosinci 1965 se stala první lodí s jaderným pohonem, jež se zapojila do válečného
konfliktu. Z její paluby tehdy odstartovaly bombami a raketami obtížené letouny na
útok proti silám Viet Congu.
V roce 1973 byla Enterprise renovována a vybavena pro provoz nejnovějších
stíhacích letadel US Navy –
F-14A
Tomcat. Poté, co dokončila svou sedmou služební plavbu v Západním Pacifiku
(WESTPAC), dosedly první Tomcaty na její palubu – v průběhu přezbrojování se ale
stačila ještě podílet na evakuaci Saigonu, kdy její letadla vykonala na 95 bojových
letů.
Po svém dvanáctém “WESTPACu”, v dubnu 1986, proplula Enterprise jako první
letadlová loď s nukleárním pohonem Suezským kanálem a poprvé tak ve své službě
vplula do vod Středozemního moře.
Během její čtrnácté zámořské plavby vyhověl prezident Bush žádosti
filipínské prezidentky Corazon Aquinové o leteckou podporu proti povstaleckým
skupinám, a tak Enterprise participovala na operaci “Classic Resolve” ve vodách
poblíž Manily.
V březnu 1990 připlula “Big E” opět do doku ve virginském přístavu Newport
News. Zakončila tak svou úspěšnou plavbu vodami celého světa, která měřila celkem
43 000 mil, což je téměř 70 tisíc kilometrů. V loděnici pak začala její
generální oprava a lodi bylo zároveň doplněno nukleární palivo. Zatímco
speciální týmy loďařských dělníků vyměňovaly palivové články v osmi
reaktorech, posádka a další dělníci pracovali na generální opravě tří a půl
tisíce nejrůznějších lodních komponentů.
Celá oprava, nejrozsáhlejší v dějinách US Navy, skončila v září 1994 a po
zkouškách na moři se Enterprise vrátila na krátkou dobu do svého domovského
přístavu v Norfolku (Virginia). Uprostřed ledna 1995 však byla “Big E” opět v
newportských loděnicích – tentokrát jen na pět měsíců - za účelem kompletní
modernizace bojových a komunikačních systémů, výzvědných zařízení,
velitelských a kontrolních přístrojů, ventilačního systému a ubytovacích a
stravovacích prostor.
V červenci 1995 se Enterprise po ukončení všech prací vrátila do Norfolku, odkud
později vyplula na další služební cestu do Karibiku, kde se mj. zúčastnila i velmi
úspěšného cvičení s britskými námořními silami pod názvem “Joint Task Force
´96”. Svou už patnáctou zámořskou plavbu zakončila v prosinci 1996, poté, co
proplula opět Středozemním a Rudým mořem i Arabským zálivem. Touto plavbou se
přesunula od Bosny do Perského zálivu, kam byla povolána na podporu sil připravených
k eventuálnímu útoku proti Iráku. 20. prosince 1996 se Enterprise vrátila do
domovského přístavu v Norfolku a její posádka i velitelé mohli strávit Vánoce se
svými blízkými.
Již v lednu 1997 se ale “Big E” opět objevila v loděnicích v Newportu –
tentokrát se podrobila šestiměsíční tajné operaci, jež spočívala zejména v
úpravách a modernizaci různých zbraňových systémů.
Od srpna 1997, po několika zkušebních plavbách, je Enterprise opět plně
připravena sloužit Spojeným státům.
V listopadu 1998 proplula Big E Středozemním a Rudým mořem a v Perském zálivu
vystřídala zde hlídkující loď Eisenhower. Ve dnech 16. až 19. prosince se
zúčastnila americko-britského bombardování Iráku (operace Desert Fox), kdy její
letouny patrolovaly nad vzdušným prostorem. Koncem tohoto měsíce pak byla na
hlídkové plavbě nahrazena lodí
USS Carl Vinson.
Stručná
charakteristika |
Poslání |
doprava vzdušných sil na místa ochrany národních zájmů
USA. |
Zařazena do služby |
listopad 1961 v Newport News, Virginia., první letadlová
loď s jaderným pohonem na světě |
Posádka |
přibližně 5400 mužů |
Současný status |
řízení a provádění vojenských operací ve
Středozemním moři a Perském zálivu. |
Letová paluba |
4,5 akru |
18 210 m čtv. |
Výška |
25 |
pater |
Šířka |
257 stop |
78,3 m |
Délka |
1123 stop |
342,3 m |
Pohon |
osm jaderných reaktorů |
Max. rychlost |
přes 30 uzlů |
56 km/h |
Letadla |
na palubě lodi je 75 letadel z Carrier Air Wing 3 |
Air Wing 3 |
VF-32 |
12 F-14D
Tomcats (Swordsmen) |
VFA-37 |
12 F/A-18
Hornets (Bulls) |
VFA-105 |
12 F/A-18
Hornets (Gunslingers) |
VFA- |
12 F/A-18
Hornets |
VAQ- |
4 EA-6B
Prowlers |
VS-22 |
8 S-3B Vikings
(Checkmates) |
VAW- |
4 E-2C Hawkeyes
|
Konstrukce |
Jeden z největších projekčních výkonů
v moderní době. Loď vytvářelo na papíře devět set inženýrů a designérů v
Newport News, Virginia. Kdyby byly milióny modrotisků položeny vedle sebe, vytvořily
by pás dlouhý 2400 mil (3862 km) z Atlanty do Los Angeles. Na dodávkách se podílelo
přes 800 firem a stavba trvala 3 roky a 9 měsíců. |
Bojové akce |
1962 Kubánská krize (Cuban
Missile Crisis), na linii blokády amerického námořnictva. |
Šest bojových akcí v
jihovýchodní Asii během války ve Vietnamu. |
1986 útok na Libyi |
1988 operace “Praying
Mantis" při ochraně kuvajtských tankerů v Perském zálivu. Letadla Enterprise
potopila íránský dělový člun a fregatu a poškodila dvě další íránské
válečné lodi. |
1996 Do té doby nejrychlejší
přesun ze Středozemního moře do Perského zálivu na podporu útoku proti Iráku. |
Jméno |
Jméno "Enterprise"
se vyskytuje v historii americkéhonámořnictva od roku 1775. CVN-65 je již osmá
loď tohoto jména. |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved