USS Carl Vinson (CVN 70)
USS Carl Vinson (CVN-70), nazývaná též Golden Eagle, je třetí letadlovou lodí
třídy Nimitz a byl stejně jako ostatní postaven v loděnicích Newport News
Shipbuilding and Drydock Company ve městě Newport News, Virginia.
Loď byla pojmenována po kongresmanovi za stát Georgia Carlu Vinsonovi, jenž působil
v americkém Senátu více než 50 let (1914-1965). Vinson celou svou kariéru
zasvětil rozvoji amerického válečného námořnictva a letectva, pamětliv hesla, že
“Nejdražší věcí na světě je levná armáda a námořnictvo”. Na počest
republikána Vinsona tak byla dne 15.3.1980 spuštěna na vodu válečná loď, která
byla poprvé v historii USA pojmenována po ještě žijícím člověku.
USS Carl Vinson byla zařazena do služby 13.3.1982.
Po usilovné přípravě lodi i posádky čítající bezmála 6000 mužů opustil Carl
Vinson 1. března 1983 Norfolk a zamířil na osmiměsíční plavbu kolem světa. Během
ní navštívil přístavy na pěti kontinentech: v Severní Americe, Evropě,
Africe, Asii a Austrálii. Koncem října proplul Carl Vinson pod mostem Golden Gate a
navštívil poprvé San Francisko. Po příjezdu následovala tříměsíční prohlídka
lodi a dovolená posádky.
Koncem května 1984 se Carl Vinson zúčastnil mnohonárodního námořního cvičení
RIMPAC 84 spolu s loděmi Kanady, Japonska, Austrálie a Spojeného království.
V srpnu a září pak prodělal ještě závěrečné zkoušky a byl připraven na
další, tentokrát sedmiměsíční plavbu.
Během dalších let absolvoval Carl Vinson řadu zámořských plaveb, hlídkoval jako
první letadlová loď v Beringově moři, zúčastnil se dalšího cvičení, RIMPAC
86, a obdržel své první vyznamenání “Meritorious Unit Commendation”.
Od února do července 1987 byla loď v suchém doku v přístavu Alameda a
prošla důkladnou opravou a modernizací. Po následujících námořních zkouškách se
v říjnu 1987 zúčastnila úspěšného cvičení REFTRA. Mezi dalšími plavbami
se zúčastnila rovněž cvičení PACEX-89 – největšího vojenského cvičení od dob
2. světové války.
15. září 1990 přešel Carl Vinson pod správu svého dočasného domovského
přístavu Bremerton ve státě Washington, od 22. září pak začala v suchém doku
jeho generální oprava trvající až do dubna 1993, kdy se po plavebních testech
vrátil do přístavu Alameda.
Svou šestou služební plavbu západním Pacifikem, Indickým oceánem a Arabským
zálivem vykonal Carl Vinson v roce 1994 (únor až srpen). Potom navštívil opět
San Francisco a zamířil na Havaj, kde se zúčastnil cvičení Kekoa ’95.
V září téhož roku navštívili palubu Golden Eagle prezident Bill Clinton a jeho
žena, První dáma Hillary Rodham-Clinton.
V květnu 1996 opustil Carl Vinson Alamedu a vydal se na další šestiměsíční
plavbu Západní Pacifik/Indický oceán/Arabský záliv. 3. září se pak zapsal do
historie, když z rozkazu prezidenta Clintona začal letecký útok proti Iráku.
Palubní stíhače F-14 Tomcat poskytly ochranný doprovod bombardérům B-52 do
Arabského zálivu a během necelých 24 hodin byly na vojenské cíle v jižním
Iráku vypáleny z lodí střely Tomahawk. Další rakety byly vypuštěny
z letadel. Poté Carl Vinson hlídkoval v dané oblasti a jeho letouny
dohlížely na rozšířenou bezletovou zónu.
Po této úspěšné plavbě se Carl Vinson vrátil do San Francisca. Odtud se 14. ledna
1997 do nového domovského přístavu Bremerton, Wa., kde se mu dostalo bouřlivého
uvítání. V té době z jeho paluby také naposledy odstartovaly letouny
A-6E Intruder, končící
téměř po 40 letech svou službu u US Navy.
Koncem prosince 1998 vystřídal Carl Vinson letadlovou loď
USS Enterprise v Perském zálivu, aby jeho
letadla pokračovala v hlídkování nad jihoiráckou bezletovou zónou po právě
skončené operaci Desert Fox (Pouštní liška).
Stručná charakteristika |
Základní funkce |
víceúčelová letadlová loď na jaderný pohon |
Výrobci |
Newport News Shipbuilding a Dry Dock Company, Newport News,
Virginia |
Kýl položen |
11. října 1975 |
Spuštění na vodu |
15. března 1980 |
Zařazení do služby |
13. března 1982 |
Pohon |
dva jaderné reaktory (palivo na 20 let) |
Výtlak |
95 000 tun |
Max. rychlost |
cca 30 uzlů |
55,6 km/h |
Vrtule |
čtyři |
Průměr vrtule |
21 stop |
6,4 m |
Hmotnost vrtule |
66 200 lb |
30 028 kg |
Počet kormidel |
dvě |
Hmotnost kormidla |
144 400 lb |
65 000 kg |
Výška (kýl-nástavby) |
244 stop |
74,4 m |
Kotvy |
dvě |
Hmotnost kotvy |
66 140 lb |
30 000 kg |
Hmotnost článku řetězu |
360 lb |
163,3 kg |
Délka let. paluby |
1092 stop |
332,8 m |
Šířka let. paluby |
252 stop |
76,8 m |
Plocha let. paluby |
4,5 akru |
18 211 m čtv. |
Palubní výtahy |
čtyři |
Letectvo |
±70 letadel Carrier Air Wing 11 |
Carrier Air Wing 11 |
VF-213 |
12x F-14D
Tomcat - víceúčelový stíhací letoun |
VFA-94 |
12x F/A-18
Hornet - víceúčelový bojový letoun |
VFA-97 |
12x F/A-18
Hornet - víceúčelový bojový letoun |
VFA-22 |
12x F/A-18
Hornet - víceúčelový bojový letoun |
VAQ-135 |
4x EA-6B
Prowler - radioelektronický boj |
VS-29 |
8x S-3B Viking
- protiponorkový letoun |
VAW-117 |
4x E-2C Hawkeye
- letoun včasné výstrahy |
HH-60H/SH-60F
Seahawk - protiponorkový vrtulník |
Výzbroj |
řízené střely RIM-7
Sea Sparrow, protiraketový systém Phalanx
CIWS. |
Různé |
Čerstvá voda denně |
400 000 galonů (15 142 hl) |
Počet telefonů |
přes 2000 |
Cena lodi |
přibližně 3,9 miliardy dolarů (1980) |
Přezdívky |
"Golden Eagle", "San Francisco's Own", "America's
Favorite Carrier", "Starship Vinson" |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved