USS Nimitz (CVN-68)
USS Nimitz byla první letadlovou lodí po ní pojmenované třídy
největších letadlových lodí a největších válečných plavidel na světě vůbec.
Budování této třídy je odpovědí Spojených států na časté požadavky řešení
regionálních i mezinárodních krizí po celé zeměkouli. Loď CVN-68 byla pojmenována
po admirálu Chesteru Williamu Nimitzovi (1885-1965), který za druhé světové války
velel tichomořské flotile.
Kýl USS Nimitz byl položen 22. června 1968 firmami Newport News Shipbuilding a Dry
Dock Company ve městě Newport News ve Virginii. Bylo rozhodnuto postavit větší loď
než kdykoli předtím. Loď byla slavnostně zařazena do služby 3. května 1975 za
přítomnosti tehdejšího prezidenta USA Geralda R. Forda.
Prezident ve své řeči k dvacetitisícovému shromáždění mimo jiné
řekl:”Kdekoliv tato loď Spojených států rozvine svou vlajku, bude vnímána
stejně, jako ji vidíme i my teď – jako pevný symbol síly Spojených států.
Postavena v Americe, s americkou posádkou na palubě. Ať bude mise obranná,
diplomatická nebo humanitární, Nimitz bude vzbuzovat bázeň a strach u jedněch,
opatrnost a obezřelost u druhých a respekt u všech.”
První služební plavba Nimitze začala 7. července 1976, kdy opustil Norfolk a
zamířil do vod Středozemního moře, přičemž jej doprovázely křižníky USS South
Carolina a USS California. Bylo to poprvé po deseti letech, kdy Středomoří
navštívila loď na jaderný pohon. V listopadu téhož roku byl Nimitz vyznamenán
velitelem atlantické flotily vyznamenání Battle “E”.
V následujících dvou letech Nimitz ještě dvakrát připlul do Středozemního
moře, odkud při třetí plavbě zamířil do Indického oceánu kvůli posílení
amerických námořních sil při tehdejší íránské krizi.
Svou poslední plavbu kolem světa zahájil Nimitz 1. září 1997 a měl se po ní
vrátit do rodných loděnic ve městě Newport News k několikaleté generální
opravě. Nicméně během cesty byl převelen do Arabského zálivu na podporu operace
Southern Watch a různých iniciativ OSN. Díky tomu se jeho slavný a dlouho očekávaný
návrat konal až v březnu 1998.
V květnu 1998 byla zahájena generální oprava Nimitze spojená s výměnou
paliva. Díky ní by měl Nimitz sloužit Spojeným státům ještě jednu čtvrtinu
století.
Stručná charakteristika |
Základní funkce |
víceúčelová letadlová loď na jaderný pohon |
Položení kýlu |
22.6.1968 |
Vyplutí |
13.5. 1972 |
Zařazení do služby |
3.5.1975 |
Pohon |
dva tlakovodní jaderné reaktory A4W |
Turbíny |
čtyři parní General Electric |
Celkový výkon |
276184 HP |
205 950 kW. |
Rychlost |
±30 uzlů |
55,6 km/h |
Lodní vrtule |
čtyři pětilisté |
Palubní výtahy |
čtyři |
Katapulty |
čtyři |
Palubní letectvo |
cca 75 strojů |
Letadla |
F-14
Tomcat |
stíhací letoun |
F/A-18
Hornet |
víceúčelový letoun |
A-6E
Intruder |
úderný letoun (vč. několika tankovacích KA-6D) |
EA-6B
Prowler |
radioelektronický boj |
E-2C
Hawkeye |
řízení a uvědomování |
S-3A/B
Viking |
protiponorkový letoun |
SH-3G Sea King nebo
SH-60F Seahawk
|
protiponorkové vrtulníky |
Záchytná lana |
čtyři |
Celková délka |
1092 stop |
332,8 m |
Celková šířka |
252 stop |
76,8 m |
Šířka trupu (čára ponoru) |
134 stop |
40,8 m |
Plocha let. paluby |
okolo 4,5 akru |
18 211 m čtv. |
Výtlak |
okolo 95 000 tun (plně naložená) |
Posádka |
okolo 6000 osob (vč. letecké) |
Výzbroj |
Rakety Sea
Sparrow (dvě odpalovací zařízení po osmi střelách), tři protiraketové
systémy Phalanx CIWS. |
Různé |
Denně připravovaná jídla |
18 000 – 20 000 porcí |
Denně vyrobená voda |
přes 400 tisíc galonů (15 142 hl) |
Zpracovaná pošta |
přes milión liber (454 tun) ročně |
Holičství |
dvě (každý týden kolem 1500 zákazníků) |
Nemocnice |
šest lékařů vč. chirurgů, 80 lůžek |
Zubaři |
pět |
Kaplani |
tři. |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved