USS Theodore Roosevelt (CVN-71)
Letadlová loď USS Theodore Roosevelt je čtvrtou lodí třídy Nimitz v pořadí.
Její historie začala dne 30. září 1980, kdy byl podepsán kontrakt s loděnicí
Newport News Shipbuilding.
S její výstavbou bylo započato 31. října 1981, kdy se ministr obrany USA Caspar
Weinberger zúčastnil slavnostního položení jejího kýlu. Loď byla pokřtěna 25.
října 1984 a zařazena do služby dnem 25. října 1986.
Loď byla pojmenována po americkém politikovi, guvernéru státu New York a v letech
1901-09 prezidentovi USA Theodoru Rooseveltovi (mj. nositel Nobelovy ceny míru za rok
1909).
Při stavbě bylo použito 60 000 tun pevnostní oceli, přes milión liber (453 t)
hliníku a přes tři milióny barevných kovů.
9. ledna 1991 se USS T. Roosevelt zapojila do války v Perském zálivu, při níž
její letadla vykonala přes 4200 bojových vzletů a vypustila téměř 5 miliónů liber
(skoro 2 300 tun) nejrůznější munice. Když irácké síly udeřily na Kurdy, letecké
křídlo Theodora Roosevelta patrolovalo nad severním Irákem (operace Provide Comfort).
V červnu 1991, po 189 dnech služby a 169 dnech na moři se loď vrátila do přístavu
Norfolk. V roce 1992 obdržela druhé vyznamenání “Battle E”.
V březnu 1993 začala třetí služební plavba Theodora Roosevelta testováním nové
koncepce nalodění speciálních sil US Marine Corps. Loď rovněž přivítala na své
palubě prezidenta Billa Clintona, který tak vykonal svou první návštěvu lodi US
Navy. Poté odplula do Jadranského moře, kde byla její letadla nasazena během operace
Deny Flight na hlídkování v bezletové zóně nad Bosnou. V červnu, se přesunula
Suezským kanálem do Rudého moře, aby její letadla mohly vykonávat hlídkování nad
bezletovou zónou v Iráku během operace Southern Watch.
Další vyznamenání následovala: Theodore Roosevelt obdržel roku 1993 Cenu Zlaté
kotvy (Golden Anchor Award) jako nejlepší loď Atlantické flotily a stejně tak dostal
i v březnu 1994 třetí vyznamenání “Battle E” a v červnu druhé “Battenburg
Cup”.
Čtvrtá služební plavba USS Theodore Roosevelt trvala od března do září 1995, kdy
se loď zúčastnila operací Southern Watch Deny Flight, Sharp Guard a Deliberate Force.
V únoru 1996 dostala loď čtvrtou “Zlatou kotvu” a mezi listopadem 1996 a květnem
1997 vykonala svou pátou služební plavbu na podporu operace Southern Watch.
Rok mezi červencem 97 a červencem 98 strávila generální opravou v docích Newport
News Shipbuilding a v únoru 1998 byla vyznamenána již pátou cenou Golden Anchor. Po
všech zkušebních plavbách dostane celá posádka od 15. ledna 1999 dovolenou.
Stručná
charakteristika |
Základní funkce |
víceúčelová letadlová loď na jaderný pohon třídy
Nimitz |
Výrobce |
Newport News Shipbuilding, Newport News, Va. |
Kýl položen |
31. října 1981 |
Křest |
27. října 1984 |
Zařazení do služby |
25. října 1986 |
Pohon |
dva jaderné reaktory |
Rychlost |
±30 uzlů |
55,6 km/h |
Počet vrtulí |
čtyři pětilisté |
Průměr vrtule |
21 stop |
6,4 m |
Hmotnost vrtule |
66 200 lb |
30 000 kg |
Počet kormidel |
dvě |
Rozměry kormidla |
29 x 22 stop |
8,8 x 6,7 m |
Hmotnost kormidla |
cca 100 310 lb |
45 500 kg |
Délka let. paluby |
1092 stop |
333 m |
Délka lodi (čára ponoru) |
1040 stop |
317 m |
Výška (kýl - nástavba) |
244 stop |
74,4 m |
Šířka letové paluby |
257 stop |
78,3 m |
Plocha let. paluby |
4,5 akru |
18 211 m čtv. |
Bojový výtlak |
97 000 tun |
Počet kotev |
dvě |
Hmotnost kotvy |
66 140 lb |
30 000 kg |
Hmotnost článku řetězu |
360 lb |
163,3 kg |
Posádka |
přes 5500 (s let. křídlem) |
Počet letadel |
Přes 80 (umístěných na palubě a v podpalubních
hangárech) |
Letadla |
S-3A Viking
|
protiponorkový letoun |
F-14 Tomcat
|
víceúčelový stíhací letoun |
EA-6B Prowler
|
radioelektronický boj |
E-2C Hawkeye
|
letoun včasné výstrahy |
F/A-18C Hornet
|
víceúčelový bojový letoun |
HH-60H/SH-60F
Seahawk |
protiponorkový vrtulník |
Počet palub. výtahů |
čtyři |
|
Plocha palub. výtahu |
4000 stop čtv. |
372 m čtv. |
Počet katapultů |
čtyři |
Délka katapultu |
309 stop |
94 m |
Zrychlení katapultu |
může urychlit 70 000librové (31,75 t) letadlo z 0 na150 mph
(241 km/h) ve dvou sekundách |
Přistávací dráha |
okolo 750 stop (229 m) - odpovídá 10 000 stopové (3
kilometrové) dráze na komerčních letištích |
Počet záchytných lan |
čtyři |
Průměr zách. lana |
1,375 palce |
3,5 cm |
Záchytná schopnost lan |
může zastavit 54 000 lb (24,5 t) letadlo ze150-0 mph ve 2
sekundách na vzdálenost 315 stop (96 m) |
Kapacita nádrží let. paliva |
3,3 milionu galonů |
125 000 hl |
Výzbroj |
3 odpalovací zařízení pro řízené střely RIM-7 Sea Sparrow (3x8), čtyři protiraketové
systémy Phalanx CIWS. |
Různé |
Počet telefonů |
přes 2500 |
Počet televizorů |
přes 3000 |
Denně servírovaných jídel |
18 600 |
Destilace sladké vody denně |
400 000 galonů (15 141 hl) |
Délka elektrické kabeláže |
okolo 1000 mil (1609 km) |
Počet kajut a místností |
přes 4000 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved