zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Nachi
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
Myoko

Japonský těžký křižník Nachi byl postaven v loděnicích v Kure, kde byl 26. listopadu 1924 položen jeho kýl. Trup byl spuštěn na vodu 15. června 1927 a loď vstoupila do služby 26. listopadu 1928.

Lodě třídy Myoko procházely v průběhu služby modernizacemi většinou společně, přesto se v jednotlivých detailech lišily. Například Nachi byla roce 1942 vystrojena jako štábní loď. Původně byla také vyzbrojena děly ráže 200 mm, tedy neplnohodnotnou ráží pro těžké křižníky (7,9"). Teprve Při modernizaci v letech 1931-32 byly tyto kanóny nahrazeny plnohodnotnými osmi-palcovými hlavněmi (203 mm), jak těžké křižníky definovala Washingtonská dohoda. Hlavní výzbroj křižníku při vstupu do války tedy tvořilo deset kanónů ráže 203 mm Nendo Shiki typ 2 s délkou hlavně 50 ráží. V letech 1934-36 byla zvětšena protitorpédová obšívka (čímž se šířka plavidla zvětšila o 1,73 m) a byly instalovány dva nové katapulty.

Protileteckou výzbroj tvořilo původně šest kanónů ráže 120 mm v jedno-hlavňové lafetaci, jak je vidět na fotce níže. Ty byly v letech 1934-36 nahrazeny novými kanóny ráže 127mm/40 ve čtyřech dvojhlavňových kompletech. V předválečných i válečných letech byla mohutně posilována lehká protiletecká výzbroj. Nejprve to bylo v polovině třicátých let osm kulometů ráže 13 mm a dvojice lehkých kulometů ráže 7,7 mm. Od ledna 1939 do března 1940 probíhala druhá modernizace, při níž byly instalovány nové systémy palby hlavní baterie a posílena lehká PL výzbroj o čtyři dvojhlavňové komplety ráže 25 mm. Byla nainstalována dvojice čtyřhlavňových otočných torpédometů ráže 610 mm a opět zvětšena protitorpédová obšívka. V květnu 1943 byl nainstalován radar typu 21 Go a bylo doplněno osm dvouhlavňových kompletů ráže 25 mm. V lednu 1944 byly instalovány dva radary 22 Go a na konci června radar 13 Go. V té době sestávala lehká protiletecká výzbroj ze 48-mi kanónů ráže 25 mm (10x2 + 28x1).

Nachi po vstupu do služby utvořila spolu se sesterskými plavidly Čtvrtou křižníkovou divizi, ve které sloužila až do vystřídání křižníky třídy Takao v roce 1932. Následně byly lodě přeřazeny do Páté divize a v rámci tohoto uskupení vstoupily také do války. Operovaly v čínských vodách a na přelomu let 1941 a 1942 podporovaly výbojné akce Japonska v oblasti Filipín. V březnu 1942 se Nachi stala vlajkovou lodí Páté flotily a zapojila se do bojů u Aleutského souostroví. Nachi se zúčastnila bitvy u Komandorkých ostrovů 27. března 1943 a byla lehce poškozena. Po následné opravě a částečné modernizaci v květnu 1943 byla dislokována na základně Truk a odtud opět podporovala operace u Aleut do června téhož roku. Od července kryla stahující se japonské jednotky z této oblasti a v severních vodách setrvala až do září 1943. 

Po těchto událostech se Nachi spolu se sesterským křižníkem Ashigara přesunula do jiho-západního Pacifiku a v Singapuru se připojila k 21. křižníkové divizi. Zde plnily bojové úkoly do června 1944, kdy byly vystřídány loděmi Myoko a Haguro. Následovala bitva o Leyte, při které se 24. října Nachi nedopatřením srazila s těžkým křižníkem Mogami při akci u průlivu Surigao. Loď byla nakonec potopena 5. listopadu 1944 v Manilském zálivu, nedaleko ostrova Corregidor. Byla napadena palubními letouny z americké lodě Lexington(CV-16) a potopila se po zásazích přibližně devíti torpédy a mnoha raketami.


původní protiletecké kanóny ráže 120 mm

Technicko-Taktická Data (1944):

Celková délka 203,76 m
Délka při čáře ponoru 201,5 m
Šířka 19,07 m
Ponor 5,9 m
Výtlak standardní 10 000 t
Výtlak maximální 13 300 t
Výzbroj 10 x 203 mm (5x2)
8 x 127 mm (4x2)
48 x 25 mm AA (10x2,28x1)
8 x 610 mm torpédomety (2x4)
Pancéřování bok 102mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm
Max. rychlost 35,5 uzlu
Pohon 12 kotlů Kampon
4 převodované turbíny
Výkon 130 000 ks
Zásoba paliva 2 470 t
Akční rádius 8 000 nm. při 14. uzlech
Letouny 3
Katapulty 2
Posádka 773 mužů
Zařazena do služby 26. listopadu 1928
Vyřazena ze služby / potopena 5. listopadu 1944

 


Copyright © All Rights Reserved