NAVIGACE |
|
|
Ashigara
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Myoko
Japonský těžký křižník Ashigara byl objednán u společnosti Kawasaki na jaře roku 1925. Kýl byl položen 11. dubna 1925 v Kobe, trup byl spuštěn na vodu 22. dubna 1928 a námořnictvo loď převzalo 20. srpna 1929.
Hnací systémy nedodával výrobce, ale byly sestaveny v Kure.
Ashigara podstoupila první modernizaci v letech 1933-34. Při ní byla
nahrazena děla hlavní baterie ráže 200 mm novými kanóny ráže 203 mm. V letech
1934-36 byla posílena protiletecká výzbroj a tehdy zahrnovala čtyři dvojhlavňové
komplety ráže 127 mm, osm kulometů ráže 13,2 mm a na můstku dva lehké kulomety
ráže 7,7 mm, zároveň byly instalovány nové systémy řízení palby. Pevné
torpédomety byly nahrazeny 2x4 otočnými komplety, zároveň se zvětšila šířka
trupu při rozšíření protitorpédové obšívky. Na bocích plavidla byly instalovány
dva otočné katapulty.
Druhá zásadní modernizace plavidla probíhala od června 1939 do června 1940. Při
ní byly doplněny další dva čtyřhlavňové torpédomety, posílena protiletecká
výzbroj o kanóny ráže 25 mm a opět vzrostla šířka plavidla. Další modernizace
probíhaly v průběhu války. V květnu 1943 byl instalován radar 21 Go a osm
dvojhlavňových kanónů ráže 25 mm. Mezi listopadem 1943 a lednem 1944 bylo
doplněno dalších osm PL kanónů ráže 25 mm a 2 x radar 22 Go. Na konci června
1944 tvořilo PL výzbroj 48 kanónů ráže 25 mm (10x2, 28x1) a byl instalován radar
13 Go.
Před válkou sloužila Ashigara spolu se svými sestrami nejprve ve
Čtvrté a později v Páté křižníkové divizi. Po vypuknutí války v Tichomoří
operovala v oblasti Filipín a v únoru 1942 podporovala sesterské lodě při
potopení britského křižníku Exeter.
Ashigara sloužila v jiho-západním Pacifiku na základně v Singapuru jako
vlajková loď 2. skupiny "Jižních expedičních sil" do dubna 1943. Následovala
modernizace, která probíhala v Sasebo. Poté byla převelena na základnu Truk,
dokud od května do června 1943 podporovala bojové akce u Aleut. Poté se
Ashigara spolu se sesterskou lodí Nachi
vrátila do jiho-západního Pacifiku, kde setrvala do června 1944, kdy byla
vystřídána dvojicí křižníků Myoko a
Haguro.
V říjnu 1944 proběhla bitva u Leyte, které se zúčastnily všechny lodě třídy
Myoko. Kromě Ashigary byly všechny
lodě poškozeny a musely do doků, zatímco Ashigara byla v listopadu 1944
přiřazena k Páté flotile a převelena zpět do Singapuru. Dne 5. února 1945 se
připojila opět k páté křižníkové divizi, ale po ztrátě křižníku
Haguro byla divize rozpuštěna a
Ashigara byla převelena k 10. Flotile. Při evakuaci japonských sil z Batavie
byla Ashigara v noci ze 7. na 8. června 1945 torpédována britskou
ponorkou Trenchant. Po zásazích pěti torpédy se potopila v průlivu Banka.
obrázek povolil zveřejnit
J&J Graphic
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 203,76 m |
Délka při čáře ponoru | 201,5 m |
Šířka | 17,34 m |
Ponor | 5,9 m |
Výtlak standardní | 10 000 t |
Výtlak maximální | 13 300 t |
Výzbroj | 10 x 203 mm (5x2) |
8 x 127 mm DP (4x2) | |
48 x 25 mm AA (10x2, 28x1) | |
16 x 610 mm torpédomety (4x4) | |
Pancéřování | bok 102mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm |
Max. rychlost | 35,5 uzlu |
Pohon | 12 kotlů Kampon |
4 převodované turbíny | |
Výkon | 130 000 ks |
Zásoba paliva | 2 470 t |
Akční rádius | 8 000 nm. při 14. uzlech |
Letouny | 3 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 773 mužů |
Zařazena do služby | 20. srpna 1929 |
Vyřazena ze služby / potopena | 8. června 1945 |
Copyright © All Rights Reserved