NAVIGACE |
|
|
Lavočkin, SSSR
připravil Jiří Kučírek
La-15 Fantail
Poprvé se tento lehký frontový stíhač objevil v roce 1947 na moskevském letišti leteckého zkušebního institutu. Do vzduchu se vznesl v roce 1948, ještě pod označením La-174, po snadných letových zkouškách byl přeznačen na La-15 a byl doporučen k sériové výrobě. Díky snadné pilotáži a elegantnímu tvaru dostal od sovětských pilotů jméno "Lastočka" (vlaštovka). V kódu NATO nese označení "Fantail" (pávek nebo též vějířovitý ocas).
Lavočkin La-15 je samonosný hornoplošník se šípovitým křídlem a šípovitými ocasními plochami. Svým tvarem nápadně připomíná MiG-15, ale je podstatně menší. Trup poloskořepinové konstrukce je kruhového průměru. Celková konstrukce draku je o poznání lehčí než u MiGu-15 nebo Jaku-23, tato vlastnost však byla vykoupena pracnější výrobou. Několik profilů muselo být totiž zhotovováno z celých bloků materiálů a rovněž některé spojovací uzly byly složité.Sériová výroba La-15 začala v srpnu 1948 v Gorkém (Nižnij Novgorod),
jen několik málo měsíců po zahájení sériové výroby letounu MiG-15, prvního
sovětského letounu se šípovitým křídlem. Plánovalo se i rozšíření výroby do
dalšího leteckého závodu. V roce 1949 byla postavena dvojmístní cviční verze,
označená jako Lavočkin La-15UTI, která byla poháněna stejným motorem RD-500 a
vyzbrojená jedním kulometem BS ráže 12,7 mm. Zbraně střílely pouze všechny
najednou.
Sovětské letectvo mělo přání nasadit La-15 jako doplňující stroje, pro MiGy-15
bojující v Koreji, které měly útočit na vícemotorová letadla (B-29, B-50 a B-36), zatímco by hbitější a
obratnější La-15 vstupovaly do soubojů s americkou stíhací ochranou v podobě F-86 Sabre. Bohužel frontová
letiště na území Koreji brzy odhalila hlavní slabinu letounu, a sice nedostatečnou
stabilitu při přistávání na nezpevněných terénech. A vzhledem k tomu, že
byly při přistání zničeny čtyři stroje, ostatní byly odeslány zpět do Ruska.
Celkem bylo vyrobeno asi 600 letounů základní verze. Definitivní tečku za působením
La-15 udělal rok 1954, kdy byly tyto stroje vyřazeny z výzbroje VVS SSSR. Jejich
neslavné “dožití” bylo předvedeno v instruktážních filmech
demonstrujících účinky pokusných jaderných výbuchů na leteckou techniku.
La-174
První prototyp z roku 1947.
La-15 Fantail
Základní, jednomístná verze letounu z roku 1948.
Několik dalších fotografií La-15
La-15UTI
Dvojmístná cvičná verze vybavená jedním 12,7 mm kulometem
BS-12,7. První stroj této verze byl postaven v roce 1949. Následné zkoušky dvou
exemplářů Lavočkin La-15UTI skončily v září téhož roku, sériové výroby se
však nedočkaly.
Lavočkin La-15UTI
Byl používán pouze sovětským letectvem.
V době Korejské války bylo vysláno do Severní Koreje 22 letounů La-15. Frontová letiště brzy odhalila hlavní slabinu letounu, a sice nedostatečnou stabilitu při přistávání na nezpevněných terénech. Během krátké doby byly při přistání zničeny čtyři letouny, ostatní byly odeslány zpět do Ruska.
Motor: | 1x Dervent 5; 15,59 kN |
---|---|
Délka: | 9,41 m |
Rozpětí: | 8,64 m |
Výška: | ? m |
Prázdná hmotnost: | 2 310 kg |
Maximální hmotnost: | ? kg |
Maximální rychlost: | 970 km/h |
Dostup: | 13 500 m |
Dolet: | 960 km |
Výzbroj: |
---|
|
Motor: | 1x RD500; 15,59 kN |
---|---|
Délka: | 9,56 m |
Rozpětí: | 8,83 m |
Výška: | 3,35 m |
Prázdná hmotnost: | 2 575 kg |
Maximální hmotnost: | ? kg |
Maximální rychlost: | 1 026 km/h |
Dostup: | 13 500 m |
Dolet: | 1 170 km |
Výzbroj: |
---|
|
Motor: | 1x RD500; 15,59 kN |
---|---|
Délka: | 9,56 m |
Rozpětí: | 8,83 m |
Výška: | 3,35 m |
Prázdná hmotnost: | 2 805 kg |
Maximální hmotnost: | ? kg |
Maximální rychlost: | 960 km/h |
Dostup: | 12 750 m |
Dolet: | 910 km |
Výzbroj: |
---|
|
Copyright © All Rights Reserved