NAVIGACE |
|
|
Výzbroj japonských válečných
lodí
18.1"/45 caliber
Největší námořní děla, která kdy byla na lodi instalována. Byla použita pouze na
lodích Yamato a Musashi. Hmotnost jejich trojdělových
věží dosahovala 2500 tun, což byla hmotnost některých torpédoborců.
Ráže | 460 mm (18,1"/45) |
Hmotnost | 162,4 tun |
Délka celková | 21,1 m (831,9") |
Počet drážek ve vývrtu | 72 |
Hmotnost projektilu | 1 448,55 kg (3 219 liber) |
Úsťová rychlost | 780 m/s (2 559 stop/s) |
Max. elevace | +45/-5 stupňů |
Max. dostřel | 42 025 m (45 960 yardů) |
Kadence | 2/min |
16.1"/45 caliber Type III
Japonské lodě Nagato byly první bitevní lodě na světě, které začaly používat
16" kanóny. Skutečná ráže byla 16,1" - tedy 410 mm. Měly být instalovány
také na plavidlech třídy Kaga, Amagi a Kii, ale kvůli omezením plynoucím z
Washingtonské dohody k tomu nedošlo. Byly podobné britským 15" Mark I, ale byly
lehčí i když měly o 25 mm větší ráži. Měly nábojovou komoru se šroubovým
závěrem Welin, ale používaly mechanismus Elswick-3 podobně jako britské 18"
kanóny z roku 1917.
Ráže | 410 mm (16,1"/45) |
Hmotnost | 101,6 tun |
Délka celková | 18,84 m (741,7") |
Délka hlavně | 18,39 m (720,24") |
Počet drážek ve vývrtu | 84 |
Hmotnost projektilu | 1 020 kg (APC), 936 kg (HE, IS) |
Úsťová rychlost | 780 m/s (APC), 805 m/s (HE, IS) |
Max. elevace | +43/-3 stupně |
Odměr věže | +/- 130 stupňů |
Max. dostřel | 38 725 m (42 350 yardů) |
Kadence | 1,5 - 2,5 ran/min |
14"/45 caliber Type 43, Type 41
Tato děla byla používána na většině bitevních lodí a bitevních křižníků
japonského válečného námořnictva po První světové válce. Konstrukčně
vycházela z britského modelu Vickers Type "A", kteréžto kanóny byly
instalovány na lodi Kongo (postavená v
Barrow v Británii). Pozdější design těchto děl byl označován jako Type 41 (Model
1908) - 1908 jako údaj o roce designu nábojové komory. Některé hlavně pocházely z
Británie, ale většina byla vyrobena v Japonsku v Kure a firmou Japan Steel Works.
Celkem vyrobeno cca. 100 hlavní.
Ráže | 356 mm (14"/45) |
Hmotnost | 86 tun |
Délka celková | 16,46 m (648,4") |
Délka hlavně | 13,73 m (540") |
Počet drážek ve vývrtu | 84 |
Hmotnost projektilu | 673,5 kg (APC), 625 kg (HE, IS) |
Úsťová rychlost | 775 m/s (APC), 805 m/s (HE, IS) |
Max. elevace | +43/-5 stupňů |
Odměr věže | +/- 150 stupňů |
Max. dostřel | 35 450 m (38 770 yardů) |
Kadence | 2/min |
8"/50 caliber Type II
Standardní děla výzbroje japonských těžkých křižníků jako byly Furutaka, Aoba,
Myoko, Takao,
Mogami a Tone
. Děla byla osazovaná do dvojvěží.
Ráže | 203 mm (8,0"/50) |
Hmotnost | 18,7 tuny |
Délka celková | 10,3 m (405,9") |
Hmotnost projektilu | 124,65 kg (277 liber) |
Úsťová rychlost | 840 m/s (2 756 stop/s) |
Max. elevace | +40/-5 stupňů |
Max. dostřel | 29 256 m (32 150 yardů) |
Kadence | 2-4/min |
6.1"/60 caliber
Těmito děly byly původně vyzbrojeny lehké (později těžké) křižníky
třídy Mogami ve trojdělových věžích.
Tyto čtyři křižníky byly později vyzbrojeny děly ráže 8". Čtyři dělové
věže byly určeny pro každou z lodí třídy Yamato - jedna na přídi, jedna na zádi
a dvě na bocích. U lodi Yamato byly
později dvě věže na bocích odstraněny a nahrazeny dalšími protileteckými kanóny
ráže 5". Dalšími dvěma trojdělovými věžemi byl vyzbrojen křižník Oyodo.
Ráže | 155 mm (6,1"/60) |
Hmotnost | 12,5 tuny |
Délka celková | 9,61 m (378,5") |
Hmotnost projektilu | 55,35 kg (123 liber) |
Úsťová rychlost | 925 m/s (3 035 stop/s) |
Max. elevace | +55/-7 stupňů |
Max. dostřel | 27 263 m (29 960 yardů) |
Kadence | 5/min |
5"/40 caliber
Tyto kanóny byly používány jako standardní protiletecká zbraň na spoustě
různých japonských plavidel a také u pobřežní obrany. Byly to dobré zbraně
ačkoli jejich úsťová rychlost nebyla příliš vysoká.
Ráže | 127 mm (5"/40) |
Hmotnost | 3 tuny |
Délka celková | 5,28 m (208,0") |
Hmotnost projektilu | 22,82 kg (50,7 liber) |
Úsťová rychlost | 725 m/s (2 379 stop/s) |
Max. elevace | +90/-8 stupňů |
Max. dostřel | 14 628 m (16 075 yardů) 9 439 m (30 970 stop) max. výška |
Kadence | 8/min |
25mm/60 caliber
Tyto kanóny byly standardními japonskými protileteckými zbraněmi prakticky
na všech plavidlech v průběhu Druhé Světové války. Jednalo se o adaptaci
francouzského kanónu typu Hotchkiss. Byly to velmi průměrné kanóny, trpící mnoha
nedostatky. Mezi nejzávažnější problémy patřila jejich pomalost při otáčení i
elevaci (i u trojhlavňových systémů), značné vibrace a zášleh z hlavně, ale
především způsob nabíjení, kdy byla munice ládována z 15-ti ranných zásobníků,
což způsobovalo zastavení palby kanónu při každém přebití zbraně. Při
srovnání s obdobnými zbraněmi spojenců je této zbrani bližší americký 20mm
kanón Oerlikon a se 40mm kanónem Bofors vůbec nesnese srovnání, snad kromě kadence
(Bofors mohl dosahovat kadence až 120 ran za minutu díky skvěle vyřešenému
podávání munice prostřednictvím shora umístěné ližiny - clipu, zatímco tento
japonský kanón, ačkoli měl konstrukční rychlost palby až 260 ran za minutu, nebyl
schopen této kadence kvůli neustálému vyměňování zásobníků nikdy dosáhnout).
Ráže | 25 mm (25mm/60) |
Hmotnost | 113,85 kg (253 liber) |
Délka celková | 2,29 m (90,4") |
Hmotnost projektilu | 0,27 kg (0,6 liber) |
Úsťová rychlost | 900 m/s (2 953 stop/s) |
Max. elevace | +85/-10 stupňů |
Max. dostřel | 7 462 m (8 200 yardů) 5 498 m (18 040 stop) max. výška |
Kadence | 200-260/min |
13mm/76 caliber
Tento lehký protiletecký kanón byl také vyvinut podle francouzského
Hotchkissu a trpěl většinou nedostatků jako jeho větší 25 mm "kolega" -
především těžkým a těžkopádným uchycením.
Ráže | 13,2 mm |
Hmotnost | 41,49 kg (92,2 liber) |
Délka celková | 1 409 mm (55,5") |
Hmotnost projektilu | 44,5 - 46 g (1,57-1,83 unce) |
Úsťová rychlost | 805 m/s (2 641 stop/s) |
Max. elevace | +85/-15 |
Max. dostřel | 5 969 m (6 560 yardů) 3 980 m (13 060 stop) max. výška |
Kadence | 425-475/min |
většinou převzato z Nihon Kaigun - Imperial Japanese Navy Page
Copyright © All Rights Reserved