NAVIGACE |
|
|
Suchoj, Rusko
připravili Zdenek Kussior a Martin Štěrba
VideoSoučasný vývoj politické situace v Evropě, doprovázeny uzavíráním smluv o zákazu jaderných zkoušek, likvidaci chemických a biologických zbraní, o snižování počtu klasické bojové techniky a výzbroje, v období realizace smlouvy o otevřeném nebi (Open Skies) a další události postupně vnáší do podvědomí lidí naději budoucího života bez obav z vypuknutí 3.světové války. Jedno ze závažných nebezpečí však stále přetrvává. Různé lokální konflikty, jako přechodné stádium k všeobecné mírové koexistenci národů, se mnohokrát vyskytly v minulosti, vyskytují se dnes a bohužel, vyskytovat se s největší pravděpodobností budou i v budoucnu.Všichni dobře víme, že na Zemi existuje mnoho ohnisek napětí, které mohou tisíce nevinných lidí snadno a rychle vtáhnout do války.
VznikZkušenosti z lokálních válek ukazovaly na potřebu útočného letounu schopného plnit následující úkoly:
Z těchto požadavků vyplynulo letadlo malé, jednoduché a obratné. Rychlost a dostup nejsou rozhodující. Jedno takové letadlo v vzdušných silách Ruska již existuje – Su-25. Má široký výběr zbraní, dobré letové vlastnosti, je levné, jednoduché na pilotáž a nemá složitou údržbu. Přesto Su-25 a jeho americký protějšek A-10 už zastarávají. Jen poslední verze, Su-39, uspokojuje požadavky pro krytí pozemních jedn
otek, jak proti pozemním, tak proti vzdušným silám.Víceúčelový úderný bojový letoun pro přímou leteckou podporu Su-39 (tento druh
letounu je v rusku nazýván " šturmovik ") byl vyvinut na bázi osvědčeného
letounu Su-25, zejména jeho poslední verze Su-25 TM
Na “Západě” se neznalo přesné označení letounu. Zprávy z poloviny 90. let,
díky kterým se jako Su-39 označoval pokračovatel akrobatických Su-26 a Su-29 byly
mylné. Letoun se také krátce označoval Su-34. Dnes je pod názvem Su-34 znám vyspělý víceúčelový letoun –
pokračovatel série Su-27.
Su-39 využívá řadu zdokonalených technologií a bohatých bojových zkušeností z jeho nasazení v posledních ozbrojených konfliktech (např. v Afghánistánu více než 6000 bojových vzletů). Úderný bojový letoun Su-39 je předurčen pro vysoce přesné ničení libovolných cílů na Zemi, na moři a ve vzduchu ve vzdálenostech do 900 kilometrů od letecké základny, ve dne i v noci, i za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména obrněných cílů, mostů, přepravních prostředků, palebných postavení, prvků velení a řízení, kolon vozidel, dálnic, železnic, bojových vrtulníků apod. Letoun Su-39 je charakterizován vysokou efektivností bojového použití, kterou se odlišuje od zahraničních víceúčelových typů, jako např. F-16, MIRAGE 2000 ad. Svými možnostmi a různorodostí bojových úkolů jde letoun Su-39 daleko za hranice možností běžného úderného letounu. Celkovými bojovými možnostmi, odolností, údernou silou a efektivností bez nadsázky nemá ve světě obdoby. Svým provedením, univerzálním radioelektronickým vybavením, širokou škálou víceúčelové výzbroje a způsoby použití v nejnáročnějších podmínkách je letoun Su-39 vhodný pro přímou leteckou podporu pozemních vojsk a zejména pro mírové operace letectva v lokálních konfliktech v kterékoliv části Země. Vzhledem k velmi dobré obratnosti a kvalitní výzbroji dosahuje vynikajících výsledků v blízkém manévrovém boji se stíhacími letouny protivníka.
Je schopen plnit náročné úkoly za ztížených povětrnostních podmínek ve dne i v noci:
Elektrooptické zařízení:
Základním prvkem průzkumu a řízení palby je elektrooptické zařízení
ŠKVAL-I-251, instalované v přídi letounu. Slučuje nízkoúrovňovou televizní kameru
LLLTV ( Low Light Level Television ) a laserový dálkoměr/označovač/ozařovač cílů
s mimořádně stabilizovaným zrcadlem a systémem automatického sledování
pohyblivých cílů, precizní optickou soustavu s teleobjektivem o 23násobném
zvětšení a barevný velkoplošný víceúčelový displej pro zobrazení výstupní
informace. Speciální automat plně přejímá veškerou činnost po označení cílů
pilotem. Zabezpečuje sledování pohyblivých cílů ze vzdálenosti přibližně 8
kilometrů s přesností pouhých 0,5 metru! Televizní kamera je instalována ve spodní
části trupu. Má přepínatelné zorné pole 40 nebo 120 minut. Specialisté z firmy
SUCHOJ ATTACK AIRCRAFT uvádějí, že její dosah na tank, který nemá rozsvícená
světla v noci je 3 km, jestliže má rozsvícená světla, pak 10 až 15 km. Dovoluje
vizuálně rozpoznávat cíle, např. velký objekt na vzdálenost 15 km, tank na
vzdálenost 8 až 10 km, vrtulník ( např. AH-64 APACHE ) na
vzdálenost 6 km. Celkové zorné pole zařízení je menší než 8 stupňů. K dispozici
jsou dva kanály, jeden slouží k navedení PTŘS VICHR a druhý pro ozařování cílů
laserovým ozařovačem a navedení dalších zbraní s laserovou naváděcí soustavou.
Scaner v průběhu letu snímá pás terénu, široký 500 až 1000 metrů. Jakmile
automat zjistí a vyhodnotí obrněný cíl ( s pravděpodobností detekce 0,8 ), scaner
se zastaví, zařízení automaticky přejde do režimu sledování, letoun změní kurs
letu pro dosažení optimální polohy ke zteči cíle, optimalizuje režim letů vzhledem
k použité výzbroji. Pilot tedy nemusí přemýšlet o parametrech letu při použití
konkrétní výzbroje. Po zničení cíle letoun provede automatický manévr pro návrat
do výchozího bodu pro opakovanou zteč, což může opakovat až 16 krát ( tj. celkový
možný počet zavěšených PTŘS ). Spojení zařízení ŠKVAL-I-251 s PTŘS VICHR je
velmi efektivní i v boji s bojovými vrtulníky, kdy pravděpodobnost zničení dosahuje
hodnoty 0,9 a je tedy 2 až 3 krát vyšší než u běžných letounů z horizontálního
letu. ŠKVAL zvyšuje i přesnost bombardování klasickými pumami.Z horizontálního
letu ve výšce 5000 metrů pravděpodobná kruhová odchylka nepřesahuje 25 metrů.
Nutno poznamenat, že tento bezesporu unikátní komplex zvláštního konstrukčního
provedení s vysokým stupněm automatizace procesů nemá ve světě obdoby.
Víceúčelový radiolokátor
KOPIO-25 je víceúčelový, vícerežimový koherentní impulzní dopplerovský
radiolokátor přední specializované firmy Fazotron, který je v součinnosti s
dalšími prostředky a letounovými systémy zabezpečuje:
- navedení letounu na cíl v automatickém režimu s přesností 15 metrů nezávisle na
vzdálenosti letu,
- maximální automatizaci vyhledávání, rozpoznávání a ničení cílů,
- použití letounové výzbroje ( např. R-27R1, T1, RVV-AE, R-73E ) z horizontálního
letu ve výšce od 5 do 7000 metrů, z letu střemhlav, při vybrání střemhlavého letu
i při stoupavém letu,
- současné použití dvou rozdílných typů výzbroje při jedné zteči,
- mapování terénu s vysokou rozlišovací schopností.
Radiolokátor KOPIO-25 je schopen pracovat za všech povětrnostních podmínek ( s pravděpodobností bezporuchového provozu 0,99 ) v režimu vzduch-země, vzduch-vzduch, vzduch-moře, včetně režimu " mapování terénu " v úzké součinnosti s elektroptickým zařízením ŠKVAL-I-251. Je schopen automaticky sledovat současně až 8 cílů a na dva z nich zabezpečovat navedení ŘS. Maximální dosah radiolokátoru v přední polosféře ( na cíl o efektivní radiolokační odrazné ploše Sef=5m čtverečných ) je 35 až 57 km, v zadní polosféře 25 km s pravděpodobností detekce 0,8. Výrobce uvádí, že skupinu tanků je radiolokátor schopen zjistit na vzdálenost 25 km. Letoun využívá nový způsob aktivní obrany ze zadní polosféry, aplikovaný již u dalších bratrů rodiny Suchoj, Su-27, -34, -35, -37.A nutno poznamenat, že jedině tyto typy letounů, včetně Su-39, jsou vybaveny systémem ochrany ze zadní polosféry, tedy ze směru, ze kterého hrozí největší nebezpečí bez výjimky každému letounu. V režimu mapování terénu využívá metody dopplerovského zaostřování svazku na 0,45° ( tj. poměr 1:10) a mapování terénu se syntetizovanou aperturou ( SAR ) s pozemní rozlišovací schopností 30*30 m. Vysílač pracuje v kmitočtovém pásmu 8 až 20 Ghz impulzním výkonem 5 kW ( středním výkonem 1 kW ). Plošná fázovaná anténa snímá prostor v horizontální rovině ve volitelných rozsazích plus/mínus 20, plus/mínus 30, nebo plus/mínus 40° ve dvou nebo čtyřech řádcích. Celková hmotnost kontejneru s radiolokátorem, který je instalován pod trupem letounu, je 105 kg. Zajímavostí je, že využívá řadu komponentů, pokročilých technologií a softwaru, převzatých z radiolokátoru N-010 ŽUK bojového letounu MiG-29M. Letové zkoušky radiolokátoru KOPIO-25 byly zahájeny v květnu 1996.
Součástí navigačního systému letounu jsou dvojité
inerciální navigační zařízení INS, integrované zařízení rádiové navigace
A-312 RSBN, ( obdoba TACAN ) a zařízení pro řízení přistání podle přístrojů
ILS, zařízení dálkové navigace LORAN/OMEGA A-273, dopplerovské navigační
zařízení pro měření rychlosti letu a úhlu snosu ŠO-13A, radiolokační výškoměr
RV-21 a terminál družicového navigačního systému GLONASS/GPS ACHIM-837.
Perspektivně se počítá se zdokonaleným terminálem URAGAN s přesností 10 až 15
metrů. Vyvíjen je rovněž terminál diferenciálního navigačního systému GLONASS (
obdoba DGPS ) pro kontrolu a řízení přistání bez přímé viditelnosti vzletové a
přistávací dráhy. Terminál je nyní ověřován na letadlové lodi Generál
Kuzněcov.
Inerciální navigační systém pracuje s přesností 10 – 15 m.
Letoun může být vybaven nočním navigačním systémem Mercury, jehož senzor FLIR
(forward looking infrared) dokáže rozeznat tank v okruhu 3 km i za velmi špatného
počasí.
Zařízení radioelektronického boje
Integrované zařízení radioelektronického boje ( REB ) zajištˇuje radioelektronický průzkum a všesměrovou ochranu letounu v radiolokační a infračervené části elektromagnetického spektra v automatickém režimu ( bez zásahu pilota ). Je tvořeno několika dílčími prvky, jejichž činnost je centrálně řízena počítačem. Zařízení radiotechnického průzkumu IRTIŠ, zajišťuje zaměřování všech aktivních vysílačů pozemních, letounových i lodních radiolokačních prostředků průzkumu a řízení palby, pracujících v kmitočtovém pásmu od 1,2 do 18 Ghz a vyhodnocuje 4 nejnebezpečnější cíle. Malorozměrný aktivní rušič vyzařuje základní klamné impulzní, šumové rušení, úzkopásmové, širokopásmové rozmitané i rušení se skokovou změnou kmitočtu. Základem zařízení optoelektronického rušení je zdroj interferenčního rušení s amplitudově kmitočtovou modulací a slouží k zahlcení a oklamání naváděcích soustav PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Soustava výstražných radiolokačních/infračervených přijímačů PASTEL se schopností všesměrového příjmu automaticky varuje pilota o směru a charakteru úhrozy. Ve své paměti uchovává parametry signálů až 256 radiolokačních prostředků. Výstupní údaje slouží k aktivaci a řízení činnosti rušičů. Pasivní rušič SUCHOGRUZ se zařízením UV-26 vystřeluje až 192 patron klamných infračervených cílů. Ve spojení s " chladnými " motory ( resp.výtokovými plyny s relativně nízkou teplotou ) v kritickém okamžiku přeletu nad cílem je schopen narušit konečnou fázi navedení a zásahu řízenou střelou protivníka s pravděpodobností 0,9. Nabytí letounu novými patronami po přistání trvá asi 40 minut.
Obranné systémy
Rušící vybavení letounu automaticky bez zásahu pilota ruší vyhledávací radarová a infračervená zařízení, působící ze všech směrů.
Unikátním z hlediska efektivnosti a účinnosti se jeví komplex prostředků bojové
bezpečnosti o celkové hmotnosti 1115 kg, zajištující prakticky 100% ochranu pilota a
všech životně důležitých prvků a agregátů proti účinkům střelných zbraní
až do ráže 30 mm. Pancéřovaná titanová pilotní kabina a přídavný pancíř za
sedačkou, chrání zejména hlavu pilota a katapultážní systém jak před střelami,
tak před střepinami PLŘS ( např. vysoce účinnou PLŘS SPARROW ). Údajně po zásahu
jednoho z motorů PLŘS STINGER je obvykle možný návrat letounu na leteckou základnu.
Vysoká efektivnost komplexu bojové bezpečnostní byla ověřena použitím letounu
Su-25 v reálných bojových podmínkách v různých ozbrojených konfliktech v
rozličných regionech, kdy byl vystaven přímé palbě.
Odolnost letounu výrazně prospívá psychice a
soustředěnosti pilota. K sestřelení Su-39 je nutné dosáhnout alespoň třiceti
zásahů z 20 mm kanónu Vulcan.
Výzbroj letounu:
Široká škála vysoce přesné protizemní,
protiletadlové, protilodní a protiradioelektronické výzbroje a prakticky všechny
druhy klasických efektivních prostředků ničení - neřízených raket ráže 80 až
250 mm, kanónového střeliva ráže 30 mm, leteckých pum o hmotnosti až 500 kg až do
maximální celkové únosnosti 6000 kg. Avšak hlavní univerzální zbraň letounu Su-39
představuje protitanková ŘS VICHR-M ( AT-X-16 ) o hmotnosti 60 kg a hmotnosti bojové
části 8 kg. Letoun může nést až 16 těchto ŘS po 8 na dvou křídlových
závěsnících, schopných ničit pohyblivé cíle, např. tank s tloušťkou pancíře
do 1 metru s přesností 0,6 m, rychlý bojový člun, manévrující bojový vrtulník,
těžký letoun apod. přímým kontaktním zásahem na vzdálenost 8 až 10 kilometrů.
Nadzvuková ŘS VICHR je odpalována z kontejneru o délce 2,9 m a průměru 130 mm ( v
kontejneru je ŘS skladována, přepravována i nesena na letounu ). Je vybavena
poloaktivní laserovou naváděcí soustavou a motorem na tuhé pohonné hmoty. Letoun
může nést až 16 těchto střel, schopných ze vzdálenosti 10 km probíjet silný
pancíř tanku, ničit rychlé lodě, sestřelovat manévrující vrtulníky a těžké
letouny. Testy ukázaly, že Su-39 je schopen při jediném vzletu se 16 střelami Vichr
zničit až 12 tanků a vrtulníků.
Významnou a účinnou zbraní je rovněž jeden dvouhlavňový kanón NNPU-8M ráže 30
mm s volitelnou kadencí ve čtyřech stupních ( v závislosti na situaci ) až do 3500
ran za minutu a se zásobou 200 nábojů. Dále může být letoun vyzbrojen protizemními
ŘS s laserovou naváděcí soustavou Ch-25ML ( AS-10 KAREN ), Ch-29L ( AS-14 KEDGE ),
Ch-31 A/P ( AS-17 KRYPTON ), protilodními ŘS Ch-35U ( AS-20 KAJAK ), případně
protiradioelektronickými ŘS Ch-58U ( AS-11 KILTER ), řízenými pumami s laserovou
naváděcí soustavou KAB-500, raketnicemi S-25L, PLŘS R-27 ( AA-10 ALAMO ), R-60 ( AA-8
APHID ) a R-77 RVV-AE ( AA-12 ADDER ) s dosahem 60 až 80 km a další výzbrojí.
Seznam zbraní:
Kanóny | NNPU-8M |
Volně padající bomby | AB-100, AB-250, AB-500, FB-500 |
Kazetové bomby | RBK-250, RBK-500, KGMU |
Naváděné bomby | KAB-500R |
Protiletecké rakety | R-27T, R-27ER, R-60, R-73E, R-77 |
Protizemní rakety | S-25L, Ch-25ML, Ch-29, Ch-31A, AT-9, ASM-M, ASM-M2 |
Protilodní rakety | Ch-35U |
Neřízené protizemní rakety | S-8, S-13, S-25 |
Protiradarové rakety | Ch-31P, Ch-58E |
Schopnost vzlétat a přistávat na lehce upravených, nezpevněných plochách do 3 000 m n. m. dovoluje Su-39, zejména v regionálních konfliktech, působnost v těsné blízkosti fronty, rychle změnit základnu a zničit protivníkovy jednotky ihned po odhalení. Veškeré diagnostické přístroje, agregáty, palivová čerpadla a vybavení pro údržbu si může nést ve čtyřech podvěsných kontejnerech. Motory mohou pracovat s mnoha druhy paliv včetně motorové nafty. Letoun nevyžaduje údržbu vysoké úrovně, mohou jej obsluhovat piloti jakékoliv třídy.
Výborná manévrovatelnost v malých a středních výškách a při nízkých rychlostech dovoluje během krátké doby provést více úderů na cíl bez ztráty vizuálního kontaktu, zvláště v limitovaných prostorech lesů a hor, kde je použití jiných úderných prostředků prakticky vyloučeno. Křídlo s vysokým vztlakem umožňuje Su-39 v nízkých výškách vymanévrovat jakýkoliv letoun.
Su-39 je vybaven pro precizní umlčování cílů na zemi na vodě a ve vzduchu do vzdálenosti 900 km od domovské základny ve dne, v noci, za dobrých i zhoršených povětrnostních podmínek a při jakékoliv koncentraci protivzdušné obrany prot
ivníka. Porovnání s dalšími letounyLetoun Su-39 je v porovnání s dalšími bojovými letouny relativně jednoduchý. A právě v této jednoduchosti spočívá neuvěřitelná snadnost obsluhy celého zbraňového komplexu jedinou osobou. V.P.Babak letoun Su-39 výstižně charakterizuje jako nejlevnější v oblasti úderných letounů stejné generace. Vyzvedl zejména jeho vysokou efektivnost v porovnání s letouny všech generací. Údajně je konstrukčně nejjednodušší, schopný provu s běžným palivem místo kerosinu, nevyžaduje vysoce kvalifikovanou technickou obsluhu (v osvojení pilotáže je rychle dostupný pilotům libovolné kvalifikace), jeho provoz je ekonomický. Běžné technické prohlídky, ošetřování draku a motorů mohou být zabezpečovány v rámci technických opraven leteckých základen. V analýze specialistů firmy Suchoj se uvádí, že ve vzdáleném vzdušném boji letounu Su-39 s americkým letounem F-16 je úspěšnější F-16 v poměru 1,2 : 1, avšak v blízkém manévrovém boji je úspěšnější Su-39 v poměru 2 : 1. Zajímavé je porovnání s dalšími letouny ve 12 shodných bojových úkolech, zejména při ničení pozemních cílů. Zde obsadil Su-39 jednoznačné prvenství, F-16 předčí v poměru 1,38 : 1, letoun F/A-18 1,8 : 1, letoun MIRAGE 2000 2 : 1 a letoun JAS-39 GRIPEN dokonce 3 : 1. Mnozí z vás si jistě položí otázku: a co americký bitevní letoun A-10 THUNDERBOLT ? Jeho bojové možnosti však jsou horší již v porovnání se starším předchůdcem Su-25, natož pak s nováčkem Su-39, který je bez nadsázky unikátním bojovým komplexem, uznávaným i předními americkými odborníky, kteří již měli možnost si jej nejen prohlédnout, ale ověřit i za letu.
Letoun vyniká vysokou manévrovatelnostní v malých a středních výškách a rychlostech, poskytující letounu schopnost otáčet se kolem ocasu a provádět zcela automatickou opakovanou zteč bez potřeby vizuálního kontaktu s cílem (bez zásahu pilota). Vysoká spolehlivost provozu letounu Su-39 a všech jeho soustav byla potvrzená dlouhodobým používáním předchozího typu Su-25. Za 15 let nedošlo ani k jedné havárii v důsledku technické závady. Letoun Su-39 může uskutečnit vzlet a přistání s bojovou výzbrojí na omezených vzletových a přistávacích dráhách i s nezpevněným povrchem. V horských oblastech v nadmořské výšce okolo 3000 metrů postačí k jeho provozu VPD o délce 1200 metrů, což dovoluje působit letounu s maximálním přiblížením k prostoru bojové činnosti, častou změnu místa vzletu a provádět překvapivé údery na pozemní cíle protivníka. Technicko - ekonomické ukazatele charakterizují letoun Su-39 jako budoucí skutečnou a opravdovou zbraň.
Letoun Su-39 představuje mohutný úderný komplex, schopný řešit široké spektrum bojových úkolů pro zabezpečování vysoce efektivní a spolehlivé ochrany pozemních, námořních a vzdušných státních hranic. K tomu přispívají víceúčelová a vysoce efektivní výzbroj, využitelná ve spojení s unikátním systémem průzkumu a řízení palby a prostředky REB vlastní ochrany. Podle vyjádření ředitele firmy Suchoj, cena letounu Su-39 představuje 45% ceny amerického letounu F-16C.
Zdá se, že názor o pokulhávání ruských technologií a zejména elektroniky za západní postupně ztrácí své opodstatnění. Dokazuje to řada doslova převratných objevů v oblasti letecké techniky a jejich praktické realizace v 90. letech. Tyto objevy si ve svém důsledku vynucují přijímání nové taktiky vzdušného boje s letouny ruské výroby, včetně nového Su-39.
TTD Su-39Rozpětí | 14,52 m |
Délka | 15,33 m |
Výška | 5,2 m |
Plocha křídla | 30,1 m2 |
Hmotnost - prázdná | 10600 kg |
- normální vzletová | 16870 kg |
- maximální vzletová | 21500 kg |
Maximální rychlost letu (2x R-73) | 950 km/h |
Taktický dolet - maximální | 900 km |
- s bojovou zátěží 2000 kg | 800 km |
- v přízemní výšce | 450 km |
Maximální přeletová vzdálenost | 2500 km |
Praktický dostup | 10000m |
Maximální povolené přetížení | 6,5 g |
Maximální dělka vzletu ze zpevněné VPD | 550 m |
- z nezpevněné VPD | 600 m |
Maximální dělka výběhu na zpevněné VPD | 600 m |
- na nezpevněné VPD | 700 m |
Nosnost výzbroje | 6000 kg |
Počet závěsníků | 11 |
Copyright © All Rights Reserved